Kredittilsynet vil ha slutt på DnB Nors nedetid

Kredittilsynet har gitt DnB Nor pålegg for ustabil nettbank og ser svært alvorlig på nye brudd.

Allerede i oktober i fjor ble Kredittilsynet varslet av nettbankkunder fra DnB Nor om gjentatte nedetider i nettbanken.

Også de som handler verdipapir via nettet, hadde problemer.

Dette var foranledningen til at Kredittilsynet innkalte DnB Nor Markets til møtet i fjor høst, og gav banken pålegg om å stabilisere driften. Kredittilsynet krevde at kvaliteten på tjenestene skulle være i samsvar med det banken informerer kundene om at den tilbyr.

Ansvarlig for IT-tilsynet, Frank Robert Berg, bekrefter til digi.no at Kredittilsynet gjorde anmerkninger på DnBs nettbankløsninger. Samtidig krevde tilsynet en tiltakssplan på hvordan banken skulle løse sine nedetidsproblemer.

Berg sier at tilsynet har forståelse for bankens utfordringer med å samle alle de ulike IT-løsninger i en plattform.

Dette gjelder DnB Nor som etter fusjonen skal samordne mange nettbankløsninger og endringer på en relativt kort tid. Men stadige driftsavvik bekymrer nå Kredittilsynet.

    Les også:

- Selv om kanskje ikke DnB Nor offentlig har lovet å tilby nettbank 24 timer, 7 dager i uken, er det dette folk forventer av en slik tjeneste, sier Berg til digi.no.

- Nettbanken skal være åpent hele døgnet, og det kan være svært uheldig med nedetider både i forhold til kjøp og salg på Børsen og store regninger som skal betales. Nedetid er ikke akseptabelt, presiserer Frank Robert Berg.

Kredittilsynet har gitt klare krav til endringsrutiner og aksepterer ikke den ustabilitet som har vært registrert i 2005. Tilsynet forventer seg en kvalitetssikring hele veien.

Ifølge Berg skal mye av de endringer og rutiner som DnB Nor arbeider med, være på plass innen påsken. Han vil ikke forteller om hvilke reaksjoner Kredittilsynet vil iverksette framover annet enn at videre brudd blir sett på som svært alvorlig.

- Etter alt det som har skjedd, vil DnB Nor bli fulgt tettere i tiden som kommer, er det Berg kan avsløre til digi.no.

Til toppen