Krever pop-back-andel av omstridt nettreklame

Du har fått reklamen også hos digi.no. Nå krever et amerikansk annonseselskap at all verdens nettsteder betaler for bruken av pop-back-formatet.

Selskapet kaller det selv pop-under, men uansett er det ikke til å ta feil av: amerikanske Exit Exchange har søkt om patent på pop-back formatet på Internett, det vil si nettreklamen som legger seg under hovedvinduet ditt når du surfer mellom nettstedene på web.

Selskapet hevder at selskapet var det første som startet med denne typen annonsering i 2000 og krever patentrettigheter på forskjellige annonsemedier, inkludert mobiltelefoner og PC-er.

Selskapet, som holder til i Portland, Oregon og kun har åtte ansatte, har allerede begynt å inngå avtaler med ulike nettsteder om andel av denne formen for annonsering etter at US Patent Office offentliggjorde søknaden 14. februar i år. En lov, som ble effektuert i november 2000, åpner nemlig for at selskap ikke trenger å vente til søknaden er godkjent før de eventuelt kan aksjonere mot aktører som benytter seg av for eksempel patentbeskyttede reklameformater.

Flere annonsører har forelsket seg i pop-back-formatet fordi det generelt gir bedre respons enn annen, mer tradisjonell internettreklame.

Les om temaet her:


En amerikansk ekspert på patenter sier at patentkravet kan utfordres hvis det er noen som kan dokumentere at de har benyttet denne formen for reklame før starten i mai 2000. Blant annet er det stor sannsynlighet for at pornoindustrien har gjort dette, med sin ekstreme form for eksperimentering på alle mulige formater og "feller" for å fange nettbrukerne. Men dette må altså dokumenteres, for eksempel i form av en avisartikkel om annonseringen.

Exit Exchange har, ifølge en pressemelding, klart å samle 40.000 næringslivsrelaterte Internett-tjenester i sitt nettverk og øker antallet med 15 prosent i måneden. I juli i fjor hadde nettverket kun 5.000 medlemmer. Innenfor Exit Exchange Network kan medlemmene fritt bytte og kjøpe annonseplasser. Ifølge OregonLive.com sirkulerer det én million annonser daglig i nettverket

Det kan ta flere år før patentet eventuelt blir godkjent eller avslått. Får Exit Exchange medhold, kan selskapet kreve royalties fra også norske nettsteder tilbake til offentliggjøringen av søknaden i februar 2002.

Til toppen