Krever slutt på snylting innen hjemmeelektronikk

Philips-sjef Gerard Kleisterlee er lei av at konkurrenter tar fortjenesten, og mener videre vekst er avhengig av helt nye samarbeidsmodeller.

Gerard Kleisterlee, administrerende direktør for Philips, etterlyste i en tale han holdt under forrige ukes messe for konsumentelektronikk, IFA 2003, endringer i konsumentelektronikkindustriens forretningsmodeller.

Ifølge EE Times foreslo Kleisterlee en løsning bestående av tre punkter. Konsumentelektronikkselskapene må utvikle flere nye produkter uten å tenke for mye på selve produksjonen.

Selskapene må endre den nåværende organisatoriske strukturen fra en som er fokusert på produktutvikling og produksjon til en mer fleksibel modell som legger vekt på salg, markedsføring og partnerskap. Slik partnerskap vil holde kostnadene ned og sørge for universelle standarder.

I tillegg må konsumentelektronikken kombineres med tjenester fra andre bransjer, for eksempel helseomsorg eller telekommunikasjon.

- Vi trenger fundamentale endringer i forretningsmodellen hvis vi skal bringe industrien vår videre inn i en ny æra med vekst, sa Kleisterlee.

Til tross for at Philips blant annet har stått bak utviklingen av CD-platen og flere andre suksessfulle produkter, har selskapet ifølge Ny Teknik hatt vanskeligheter med å tjene inn igjen de pengene som er blitt brukt på forskning og utvikling. Særlig elektronikkprodusenter i de asiatiske lavlønnslandene har i stedet kunne høste fruktene av Philips' evne til å utvikle nye og populære produkter. Philips på sin side har i de siste årene slitt med dårlige resultater.

Ifølge Ny Teknik legger selskapet nå ned produksjonen for et stort antall produkter og vil konsentrere seg om forskning, design og markedsføring i stedet.

Til toppen