Krever standard for opplagsmåling på web

De har fått Microsoft med på kravet om standardstørrelser på bannerannonser på web. Nå ønsker Internet Advertising Bureau nye standarder for opplagsmålinger og utvikling.

En komite som ble nedsatt av Internet Advertising Bureau (IAB) tidligere i år, vil nå fokusere på standarder for opplagsmåling, skriver Media Daily.

- Vi ønsker å komme dithen at vi kan måle epler mot epler. Men på samme måte som med standarden for bannerannonser, ønsker vi ikke å lage en standard som begrenser kreativiteten, sier komiteens forkvinne Kate Everett Thorpe til mediemagasinet.

Standarder for bannerannonser så lenge ut til å være en umulighet på Internett. Men når Microsoft tidligere i vinter gikk ut og sa at nettsteder som fulgte standardene ville ha en fordel i kampen om reklamekronene, fikk arbeidet medvind.

Nå ventes det at standarder for opplagsmåling vil være enda viktigere for nettannonsering enn bannerstandarden.

Til toppen