Krigen er i gang

Idag, kl. 10:00 New York-tid, erklærte Scott McNealy krig. Fienden er Microsoft. Sun Microsystems og skaren av programvarehus og maskinvareprodusenter som følger selskapets NC-initiativ erklærte 29. oktober for "Independence Day", og marsjerte frem et batteri av produkter kamuflert i en strategi som fremhever kostnadseffektivitet, men hvis fremste misjon egentlig synes å være: Microsoft-dominansen over industrien skal knuses, og det skal skje nå.

Fremst i ildlinjen har Sun satt sin egen JavaStation, en ekte Network Computer (NC) basert 100 prosent på det plattformuavhengige programmeringsspråket Java. I bakgrunnen står en serie kraftige servere i Netra j-serien, optimalisert for å være hjertet i nettverk av diskløse, Java-baserte NC-er, men som også håndterer Windows og Mac arbeidsstasjoner.

McNealy ler av Microsoft, og beskriver gårsdagens lansering av NetPC slik: "Dette er ikke tynne klienter. Det er i beste fall tykke klienter på streng diett, men fremstår som om de er tynt inn i et korsett som sitter så stramt at de er i ferd med å eksplodere med et ildrødt fjes."

Dagens lansering startet med en minnestund: Sist gang det skjedde et paradigme-skifte i dataindustrien var i 1984 da Apple introduserte Macintosh, og dermed for alvor innledet PC-alderen. Den gangen kjørte Apple sin nå klassiske reklamefilm hvor de på bred front utfordret IBM, lett gjenkjennelig kamuflert som "Big Brother".

Det passet bra i 1984, men "hvem er Big Brother denne gangen?", spurte administrerende direktør Ed Zander i Sun til en fullsatt sal av journalister i New York.

Dermed startet en videofilm hvor skarer med gråkledde slaver marsjerte frem mot en gigantisk vidoskjerm hvor Bill Gates messet frem sine befalinger. En kvinnelig frihetskjemper kommer løpende oppover midtgangen med en slegge som hun er i ferd med å kaste inn i videoskjermen, da stemningen blir brutt av et lystig rop. Kameraet zoomer inn på Scott McNealy som roper: "Hei, det er da slett ikke nødvendig å gjøre det så voldelig!"

Han sitter selvsagt der med en JavaStation, som med sitt lekre design ligner mest på en pyntegjenstand, like lydløs som en bokstøtte, noe den antakelig kan brukes til også - som en attåtnæring.

To grunner

Det er åpenbart to grunner til at NC og Java som konsept skal vinne. Den første er at det er en frigjøring fra Microsoft. Den andre er at det lønner seg.

Java, som Sun ifjor lanserte som et konsept som gjorde det mulig å lage web-sider litt stiligere, har nærmest ved et uhell utviklet seg til å bli grunnlaget for det som nå begynner å ta form av et gedigent paradigme-skifte i industrien. Gartner Groups beregninger som viser at det koster 12.000 dollar i året å eie en PC har knapt gjort teknologien mindre attraktiv, selv om svært, svært mange tross alt ikke kjenner seg igjen i slike tall. En NC skal ikke koste mer enn $2.500 i året, hevder Sun.

Som sannhetsvitner hadde de hentet inn en serie kunder stod frem og forklarte hvordan de i sine bransjer skal gjøre det nødvendige "rykket" som skal distansere dem fra sine konkurrenter. Kodak, CSX, British Telecom, Federal Express og Interflora er blant de som har sverget troskap til den hvite ridderen fra Sun, og som ved hjelp av teknologien ønsker å redusere kostnadene sine samtidig som de styrker kundelojaliteten. Allerede er titusenvis av bokser under bestilling, og Interflora alene skal angivelig ha bestilt vel 22.000 enheter.

- For at en ny teknologi skal lykkes må to betingelser være oppfylt, lo McNealy.

- For det første må du ha teknologien, for det andre må du ha et reelt behov ute hos kundene. 80-årenes paradigme-skifte var basert i kraftige CPU-er, stadig billigere RAM og såkalte "personlige produktivitetsverktøy" - jeg kaller det heller personlige aktivitetsgeneratorer. Nå kommer et nytt paradigmeskifte - nettverks-maskinen.

- Nei, vi tror ikke at du skal kaste ut dine wintel-investeringer og investere alt i NC - du skal ikke oppgradere, du skal "sidegradere". Vi skal slå Microsoft ved å fete ut klientene deres, og lanserer "zero administration JavaStation".

Dermed erklærte han JavaStation og java-teknologien som sådan som Suns primære fokus de neste syv årene.

Spar penger - kjøp java

- Vi skal legge java inn alt fra personsøkere til superdatamaskiner, men også til vaskemaskiner, biler, videospillere og annen hverdagselektronikk. En mobiltelefon er den perfekte java-stasjonen, og vi arbeider med Schlumberger for å legge java inn på smart-kort. Og når skal dette skje? Raskere enn du greier å justere deg til, men tregere enn vi ønsker. I stedet for å bruke 600 milliarder dollar på å løse tusenårsproblemet i dine gamle cobol-applikasjoner, bør IT-brukerne investere i java. Men først og fremst: Kjøp aldri mer en stormaskin. La de du har rusle og gå, men ikke kjøp flere. Ikke oppgrader PC-ene dine. Side-grader heller til JavaStation. Bruk pengene du sparer på å gå over til java.

En JavaStation er og skal i følge Sun være like enkel å installere som en ny telefonlinje. Du ringer din teleoperatør og i løpet av kort tid har du linjen, og du ringer til din java-leverandør og i løpet av kort tid har du satt opp maskinen, fullt konfigurert med de applikasjonene du vanligvis bruker, og med 16-bits lyd og andre multimedia-muligheter.

Til toppen