BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Krisa kommer, IT-sjefer må velge retning

Forskningsdirektør Peter Sondergaard i Gartner maner til nytenking.

Peter Sondergaard mener IT-sjefer må tone ned rollen som tjenesteleverandør, og tone opp rollen som leder i organisasjonen som helhet.
Peter Sondergaard mener IT-sjefer må tone ned rollen som tjenesteleverandør, og tone opp rollen som leder i organisasjonen som helhet. Bilde: Gartner
7. nov. 2011 - 12:20

BARCELONA (digi.no): Ved åpningen av analyseselskapet Gartners storanlagte europeiske ITxpo er budskapet helt klart: Krisa kommer, og det gjelder å være beredt. Budskapet serveres til 1600 IT-sjefer, hovedsakelig fra Vest-Europa.

– Vi står overfor en ny nedgangskonjunktur, og IT-sjefer må velge riktig retning. Vedvarende global økonomisk usikkerhet og krisen i eurosonen vil påvirke IT-budsjettene i 2012, og bedrifter vil stå overfor vanskelige budsjettutfordringer, sier forskningsdirektør i Gartner, Peter Sondergaard.

Sondergaard mener Vest-Europa generelt sett vil rammes av skarpt nedsatt økonomisk vekst i 2012. Innstramninger i offentlige utgifter i sterkt forgjeldede land vil ramme offentlige investeringer i IT. De vil også hindre allmenn økonomisk vekst, og føre til lavere etterspørsel etter IT-produkter og tjenester.

Gartner anslår at bedriftsmarkedet for IT-produkter og -tjenester i Europa, Midtøsten og Afrika (Emea) vil nå 604 milliarder euro i 2011, ned 1,4 prosent fra 2010. Veksten i 2012 anslås til 2,3 prosent.

For Vest-Europa, som står for 80 prosent av bedriftsmarkedet for IT i Emea, vil IT-innkjøp og -investeringer falle med 1,8 prosent fra 2010 til 2011, og så vokse med beskjedne 1,5 prosent i 2012.

Offentlige IT-innkjøp står for rundt 20 prosent av bedriftsmarkedet for IT i Vest-Europa. Nedgangen anslås til 4,8 prosent i 2011. I 2012 vil de krympe ytterligere 1,7 prosent. Man må vente til 2015 før det vil bli mulig å nå nivået fra 2010.

Under slike forhold maner Sondergaard IT-sjefer til realisme i budsjettarbeidet. Han mener de må tenke gjennom sin rolle og langt på vei omdefinere den. De må innse at de vil styre stadig mindre av organisasjonens samlede utlegg til IT, og at de kan oppleve at markedsavdelingen tildeles stadig mer av bedriftens midler.

– Innen 2017 vil CIO [chief information officer] kunne oppleve at CMO [chief marketing officer] disponerer et større budsjett, sier Sondergaard.

Tre prinsipper må legges til grunn for nytenkingen:

  • En «postmodernistisk» tilnærming til forretningsvirksomhet
  • Gjør ting så enkelt som mulig
  • Anvend «kreativ ødeleggelse»

Med postmodernistisk tilnærming til forretningsvirksomhet mener Gartner sentrering rundt kunden, med full bruk av alt nettskyen åpner for av tilgang til informasjon, samhandling og mobilitet.

Gartner Fellow Daryl Plummer peker på at IT-systemer som bidrar til å gi et godt inntrykk av selskapet gjennom gode kundeopplevelser, samtidig er med på å bygge lojalitet og trygge omsetningen. IT-systemer med selvbetjening gjør at kunder gleder seg, samtidig som de tar på seg å gjøre mye arbeid som tidligere ble utført av ansatte. IT-sjefer må tenke gjennom hvordan bedriften kan klekke ut slike systemer. Nettskyen vil ligge til grunn for mye av denne postmodernistiske tilnærmingen.

Å gjøre ting så enkelt som mulig må forstås i riktig perspektiv.

Det er ikke IT-avdelingen som skal få et enklere liv, men kundene og de ansatte. IT-tjenester må leveres slik at brukerne opplever dem som enkle og hensiktsmessige.

Nøkkelen her, ifølge Gartner, er «kontekstavhengige løsninger». Infrastrukturen må legges opp slik at den tilbyr tjenester tilpasset sammenhengen de skal brukes i. Dette gjelder alle typer IT-tjenester, men er spesielt viktig for mobile tjenester. Systemer som nekter eller vanskeliggjør tjenester i strid med brukerens rettigheter og behov, passer ikke inn lenger. En bruker som har rett til en viss tjeneste må få den levert, selv om man for eksempel bruker en annen fysisk klient enn vanlig.

«Kreativ ødeleggelse» innebærer større pågåenhet i å kutte ut eldre systemer.

Gartner anbefaler to typer tiltak: Slå av ressurskrevende systemer med lav viktighet, og dristige eksperimenter – selvfølgelig med kalkulert risiko – med nye typer løsninger som på sikt kan gjøre det mulig å slå av andre eldre systemer.

Synet på IT-avdelingen som tjenesteleverandør til resten av organisasjonen strekker ikke lenger til, mener Gartner. Rollen som tjenesteleverandør bør tones ned, og rollen som veiviser for bedriften som helhet må tones opp.

En teknikk som ser ut til å være gjenstand for mye oppmerksomhet på Gartner ITxpo er «Pace-Layered Application Strategy».

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Den grunnleggende tanken her er at IT-avdelingen skiller mellom applikasjoner og tjenester etter hva slags tidsperspektiv som ligger til grunn for dem. Noen tjenester – grunnleggende registre, arkiv og så videre – har et nærmest evighetsperspektiv, det vil si ti år eller mer. Andre har et tidsperspektiv på tre til fem år: I tillegg til grunnleggende data, trekker de inn andre informasjonskilder og legges til grunn for strategiske avgjørelser. En tredje type tjenester er grunnleggende sett dynamiske. De må stadig legges om eller justeres, og har et perspektiv på et halvt til tre år.

I Gartner-modellen heter disse henholdsvis «Systems of Record», «Systems of Differentiation» og «Systems of Innovation».

Gartner tror denne modellen kan brukes til å oppnå større klarhet i hva man kan «kreativt ødelegge», og hvordan man kan betrakte verden slik at man ikke ser så mange trusler, men eller mange muligheter.

Sondergaard anbefaler IT-ledere å slutte å være perfeksjonister og heller åpne seg for kalkulert risiko slik at de kan overraske både konkurrenter og egne brukere.

– Dette er ikke tiden for å grave seg ned. Gode IT-ledere vet hvordan de skal håndtere risiko, sier Sondergaard.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.