Samsung håper krumme tv-er skal skape liv i et fallende globalt tv-marked. (Bilde: Samsung)

Krise hos Samsung

Overskudd og markedsverdi faller.

I et varsel fra Samsung heter det at man venter et driftsresultat på 7,8 milliarder dollar i fjerde kvartal 2013. Det er 7 prosent lavere enn i fjerde kvartal 2012. Varslet står i skarp kontrast til veksten på 26 prosent i tredje kvartal. Forrige gang Samsung registrert et fall i driftsresultat var i tredje kvartal 2011.

Omsetningen i fjerde kvartal ble anslått til 55 milliarder dollar, 5,3 prosent mer enn for et år siden.

Ifølge Bloomberg er det driftsoverskudd og omsetning mindre enn ventet. I snitt spådde analytikerne som følger Samsung et driftsresultat på 9,35 milliarder dollar, altså 11 prosent opp fra fjerde kvartal 2012 i stedet for 7 prosent ned, og en omsetningsvekst på nærmere 10 prosent.

Investorene har hatt en anelse om hva som har vært i gjære. Fra julaften til 3. januar falt Samsung-aksjen 9,6 prosent. Selskapets markedsverdi ble redusert med 19 milliarder dollar. Bloomberg bemerker tørt at det er mer enn den samlede markedsverdi til konkurrentene HTC, LG og Blackberry.

Bakteppet for Samsungs mange lanseringer på den pågående messen for forbrukerelektronikk i Las Vegas – CES – med 10 og 12 tommers nettbrett, krumme tv-er med ultrahøy oppløsning, lydenheter, kameraer og bærbare pc-er, er med andre ord er en krise under utvikling.

Samsung satser på 12 tommers nettbrett.
Samsung satser på 12 tommers nettbrett. Bilde: Samsung

For noen av Samsungs største produkter, for eksempel tv-er, er tendensen at etterspørselen etter tv-er faller. IHS anslår leveranser på 227 millioner enheter i 2013, ned fra 238 millioner i 2012.

Der etterspørselen vokser, for eksempel for smartmobiler, har Samsung spesielle problemer. Daewoo Securities tror Samsung leverte 13 millioner enheter av sin ledende smartmobil, Galaxy S4, i fjerde kvartal, mot 17 millioner i tredje. Samsung greier ikke å holde tritt med moteriktige iPhone, og presses nedenfra av kinesiske leverandører med langt rimeligere Android-mobiler.

Det er ikke bare antallet det kommer an på. Samsung fortsetter å selge smartmobiler i store mengder: 91 millioner i fjerde kvartal mot 85 millioner i tredje kvartal, ifølge KB Investment & Securities. Analyseselskapet IDC venter fortsatt kraftig vekst i det globale smartmobilsalget. Problemet er at gjennomsnittsprisen faller kraftig. I 2013 falt den globale gjennomsnittlige salgsprisen for smartmobiler med 12 prosent til 337 dollar. I 2017 ventes et nivå på 265 dollar.

Til toppen