Krise på flere fronter for Yahoo

Google-avtalen henger i en tynn tråd, og aksjekursen har falt dypere enn i januar.

Torsdag kveld avsluttet Yahoo-aksjen børsdagen med en notering på 17,75 dollar. Det er den laveste kursen notert de siste 52 ukene. Det har vært litt oppgang siden – til 18.08 fredag kveld – men kursen er stadig, symbolsk nok, i skrivende stund på 18,40 dollar, det vil si under de 18,58 dollar Yahoo-aksjen ble handlet for i slutten av januar da Microsoft sa de kunne tenke seg å kjøpe hele selskapet for 31 dollar per aksje. I begynnelsen av mai økte Microsoft budet til 33 dollar per aksje, men trakk budet da Yahoo kom med et motbud på 37 dollar.

Yahoos ledelse argumenterte med at de hadde alternative måter å heve aksjekursen, dels gjennom tekniske forbedringer på egne produkter, dels gjennom en avtale med Google.

Avtalen mellom Yahoo og Google skal granskes av USAs justisdepartement de kommende ukene.

Konsensus blant analytikerne har vært at avtalen er lagt opp med tanke på å unngå å bli rammet av antitrustloven, og at den følgelig sannsynligvis vil godkjennes, selv om den legger opp til et partnerskap mellom søkeannonsemarkedets to dominerende aktører: Google har 77 prosent av markedet, mot Yahoos 18 prosent, ifølge analyseselskapet Efficient Frontier.

Denne forventningen innebærer at avtalens verdi allerede gjenspeiles i Yahoos markedsverdi. Skulle den faktisk bli godkjent, kan man i høyden vente en beskjeden oppjustering av aksjekursen.

Nå ser det ut til at Yahoo-Google-avtalen kan henge i en tynn tråd.

Årsaken er at USAs største annonsører, representert ved foreningen Association of National Advertisers, har sendt et brev til USAs justisdepartement der de ber om at avtalen ikke godkjennes. Brevet ble sendt torsdag, og publisert på foreningens nettsted i går.

Det er første gang annonsører uttaler seg negativt om avtalen. Tidligere har noen PR-byråer gått ut med støtte til avtalen.

Annonsørforeningen sier de frykter at avtalen vil føre til økte priser og til at mer makt konsentreres hos Google og Yahoo. Yahoo avviser denne frykten.

Fordi foreningen er kunde, og ikke konkurrent slik Microsoft er, ventes deres motstand å ilegges betydelig vekt av justisdepartementet. Det betyr ikke at de blir hørt: Foreningen advarte i fjor mot Googles kjøp av DoubleClick, men fikk ikke medhold.

Annonsørforeningens styre godkjente brevet før det ble sendt. Styret omfatter representanter for tunge aktører som Johnson & Johnson, Wal-Mart og General Motors.

    Les også:

Til toppen