Krisestemning i rådløs bransje

Platesalget raser og «alle» laster ned ulovlig. Mandag møttes musikkbransjen til krisemøte.

Til tross for at det nye Infosoc-direktivet trådte i kraft i juli fjor og fildeling ble klart forbudt også i Norden, registreres det stadig flere som laster ned opphavsrettsbeskyttet musikk uten å betale for det.

80 prosent av ungdom mellom 15 og 25 år laster ned musikk ulovlig, og halvparten er ikke klar over at det er ulovlig.

Dette har fått store konsekvenser for omsetningen i platebransjen.

I årets tre første måneder falt CD-salget i Norge med 17 prosent, og den videre trenden antyder at 2006 blir et enda mørkere år enn 2005.

I går møttes en samlet musikkbransje i regi av Telenor for en debatt rundt hva som vil skje framover i forhold til ny distribusjon, nye markedsføringsformer og endret forbrukeratferd.

Et titall ledende representanter fra musikkbransjen og de nye musikkanalene som MSN og Djuice var til stede for å diskutere utfordringene.

Telenor og Djuice har nettopp lansert en musikktjeneste på mobilen, men det er mange skjær i sjøen både i forhold til opphavsrettigheter, fildeling, pris, teknologisk løsning og plateselskapenes skepsis mot nye aktører.

Djuice var opprinnelig Telenors WAP-satsing, men endret seg etterhvert til en generell mobilportal.

Telenors kunder fikk tilgang til musikktjenesten 1. juni, og prisen ut august er fem kroner per spor. Deretter forventes prisen å gå opp til 15 kroner.

I mai solgte Djuice 14 000 spor til sine mobilkunder. De forventer å selge 20 000 spor i juni og nesten 30 000 i august.

I tillegg blir det på Djuice lastet ned rundt 30 musikkvideoer per dag og 1000 ringetoner per dag.

Mobilen ble i går framholdt som både platebransjens og iPods viktigste utfordrer framover.

Lena Midtveit fra Sony BMG framholdt dystre salgstall og en dramatisk nedgang i CD-salget.

– Platebransjen henger ikke med og har ikke tilpasset seg den digitale utviklingen. Vi burde ha forutsett dette for lenge siden. Smellet kom allerede før 2000 i Sverige, Danmark og Tyskland som halverte salget. I Norge merket vi først nedgangen i CD-salget i fjor, uttalte Midtveit.

Hun viste til enkelte ekspertuttalelser som har spådd CD-ens levetid til maks tre år fram til 2009.

Vi laster ulovlig ned musikk som er verd minst fem ganger så mye som den vi kjøper lovlig i platebutikken. Verdien av den lovlig nedlastede musikken i Norge er mellom åtte og 16 milliarder kroner i året.

922 000 nettbrukere lastet i fjor ned ulovlig musikk.

Det ble rettet flengende kritikk til IFPI-sjef Marte Thorsby om for sen reaksjon.

Thorsby på sin side varsler både søksmål og aksjoner, og antyder at det også er et politisamarbeid på gang.

Hun viser til raidet gjennomført av svensk politi mot et av verdens mest populære nettsteder, Pirate Bay, og håper at det også i Norge kan være mulig med tilsvarende aksjoner.

Thorsby framholder at det vil bli satt i gang en rekke tiltak, som vil snart bli offentliggjort gjennom en informasjonskampanje.

IFPI håper at kampanjen kan skape en holdningsendring, som vil gjøre nordmenn villig innstilt til å betale musikk fra nettet.

Hun medgir at det kan bli en hard nøtt å få ungdom til å snu på flisa og betale for musikk som de i tiår har lastet ned gratis. Hun innrømmet også at IFPI burde ha satset på den digitale utviklingen lenge før.

Til toppen