Google har på flere områder blitt Microsoft hovedkonkurrent, og da er tiden inne for Microsoft å advare mot konkurrentens produkter.
Ifølge ZDnet UK fokuserte nemlig Amy Barzdukas, Microsoft sjef for sikkerheten i Internet Explorer og selskapets konsumentproduker, på Googles nettleser, Chrome, i et foredrag under RSA-konferansen i London i går.
- Med Chrome 3.0 fører hvert tastetrykk du utfører, at det sendes en pakke til Google, sa Barzdukas.
- Nettleserleverandører må være veldig nøye med personvernet, la hun til.
Under foredraget demonstrerte Barzdukas det hele ved hjelp av HTTP-debuggingsverktøyet Fiddler, som viste nettopp at det ble sendt en HTTP-forespørsel til Google for hvert tegn brukeren skriver inn i søke- og adressefeltet i Chrome.
Ifølge ZDNet UK skal Barzdukas også ha demonstrert det samme med Internet Explorer 8 og søketjenesten Bing knyttet til søkefeltet, men da med et helt annet resultat, nemlig at det ikke ble sendt over noen data til Microsofts tjeneste - i alle fall via HTTP, før brukeren var ferdig med å skrive i feltet.
For å etterprøve dette, forsøkte vi i digi.no å gjøre det samme.
Ganske riktig, skriver man inn noe i adressefeltet i Google Chrome, blir det sendt en forespørsel for hvert tegn, i alle fall dersom man skriver sakte nok. Fiddler forteller også hvilken URL nettleseren henvender seg til. Eksempel på dette er http://clients1.google.no/complete/search?hl=no&pq=microsoft&q=micros&cp=6. Den returnerer en JavaScript-kode som foreslår relevante treff basert på det man så langt har skrevet inn.
Så gjorde vi det samme i Internet Explorer 8, riktignok i det separate søkefeltet som i vårt tilfelle var knyttet til Bing.
I motsetning til det Microsofts representant demonstrerte, fikk vi svært så tilsvarende resultater i Fiddler med IE8 som det vi fikk med Chrome. Den viktigste forskjellen var at forespørslene som i bakgrunnen ble sendt til Bing, returnerte XML-filer i stedet for JavaScript.
Den eneste forskjellen mellom Chrome og IE8 er at Microsofts nettleser har et eget søkefelt som «ringer hjem», mens Chrome har et felles søke- og adressefelt som gjør det samme.
Nå er det nok slik at de fleste bruker adressefeltet ofte enn det rene søkefeltet i Internet Explorer, men samtidig sender ikke det kombinerte søke- og adressefeltet til Chrome noen forspørsel til Google om hva brukere velger av forslagene som dukker opp. Heller ikke når brukeren velger et bokmerke sendes det data til Google, i alle fall via HTTP.
Barzdukas har et poeng i at dataene fra Chrome kan utnyttes av Google til blant annet å bygge brukerprofiler, som så kan brukes i forbindelse med annonsevisninger. Men det framstår som merkelig, dersom Barzdukas har blitt sitert korrekt av ZDNet UK, når hun hevder at Microsoft ikke gjør temmelig nøyaktig det samme som Google.