DEBATT

– Et digitalt indre marked er bra for Norge

Vi må være en del av et europeisk fellesskap og finne felles europeiske løsninger, skriver Monica Mæland og Jan Tore Sanner.

Av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner og næringsminister Monica Mæland
24. okt. 2016 - 17:09

EU vil at det skal bli lettere å handle og tilby tjenester digitalt på tvers av landegrensene. Dette er viktig for Norge og det er på tide.

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. <i>Foto: Kurt Lekanger</i>
Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Foto: Kurt Lekanger

Hvem har ikke opplevd at kjøpet av e-boka eller abonnementet på strømmetjenesten man ønsker går i vasken fordi man bor i feil land? Mens EU har skapt et indre marked med fri flyt av fysiske varer, er situasjonen en annen for varer og tjenester som tilbys på nettet. 

Næringsminister Monica Mæland. <i>Foto: Pedersen, Terje</i>
Næringsminister Monica Mæland. Foto: Pedersen, Terje

EU vil at europeiske bedrifter og forbrukere skal møte færre hindringer ved landegrensene. Til tross for flyktningkrise og Brexit jobbes det på høygir for å etablere et «digitalt indre marked». Hva betyr det for oss og mulighetene for norsk næringsliv?

Det er tema 25. oktober på EUIKT16, som er en konferanse om europeisk og norsk IKT-politikk.

Fragmentert Europa

EØS-avtalen er skrevet i internetts barndom, lenge før vi begynte å bestille og betale for varer og tjenester med mobiltelefonen. I takt med den digitale utviklingen skulle man kanskje tro at landegrensene blir mindre viktige. Slik er det ikke. 

Før Spotify kunne tilby sine tjenester i Europa, måtte de inngå avtaler med rettighetshaver i hvert enkelt land og forholde seg til sprikende reguleringer. Grunnleggerne av Skype har uttalt at hadde de visst hvilke utfordringer de møtte for å få tilgang til kunder over hele Europa, på tvers av særnasjonale krav og reguleringer, hadde de ikke våget å gå i gang. Gang på gang ser vi at norske og europeiske virksomheter blir kjøpt opp eller flytter til USA for å ekspandere. Og som europeiske borgere møter vi i dag barrierer som gjør det vanskelig å kjøpe varer og bruke tjenester på tvers av landegrensene. Alle som har prøvd å ta med TV2 Sumo til utlandet har erfart dette.

Omstilling haster

EU mener arbeidet med et digitalt indre marked haster. For hva hjelper det vel om Europa lager verdens beste biler, om de digitale plattformene styres av amerikanske eller asiatiske selskaper? Det sier EUs kommisjonær for den digitale agenda, Gunther Oettinger. 

EU mener arbeidet med et digitalt indre marked haster

Den digitale frammarsjen skjer nå.

I dag er Tesla mer enn en bil på samme måte som en smarttelefon er mer enn en telefon. Telefonen og bilen er i ferd med å bli IT-plattformer der leverandører av innhold kan tilby helt nye tjenester til deg og meg. 

Politiske dilemmaer

Hvordan bygger vi så ned de digitale grensehindrene i Europa?

I Stortingsmeldingen «Digital agenda for Norge» skriver vi at IKT og økt digitalisering, vil gi innbyggere og næringsliv en enklere hverdag.  Det får vi ikke til alene, men i dialog med resten av Europa. Vi må være en del av et europeisk fellesskap og finne felles europeiske løsninger. Derfor er strategien om et digitalt indre marked i Europa så viktig.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.