Krumsvik: - Avismodellen snart ute

DB Medialabs sjef Arne Krumsvik mener avisenes måte å publisere informasjon er på vei ut. WAP, digital radio og andre konvergenskanaler tar over, overalt.

- Store ting er iferd med å skje, det er en forandring i livsstil vi ser når 2,3 millioner mennesker har tilgang på Internett i Norge.

Det er en vekst på 120 prosent siden 1997, sier Arne H. Krumsvik, publisher i DB Medialab som mener dette vil ha voldsomme konsekvenser for mediebransjen.

- Norge ligger i verdenstoppen på nettbruk og -tilgang, og det at 19 prosent av befolkningen har handlet på nettet viser at nettet er iferd med å bli oppfattet som trygt.

Han mener dette stiller store utfordringer til mediebransjen, som vil måtte restrukturere måten den formidler informasjon. Blant annet tror han avismodellen er på vei ut.

- Man må produsere 'live' heller enn å redigere og utgi en gang hver 24. time. Man kan ikke behandle digitale kanaler som papir, man må ha en nettsentrisk organisasjon for å lykkes.

Krumsvik er doktorgradsstudent ved Universitetet i Oslo og presenterte sine tanker på Internet World Norway i Oslo onsdag.
Mer om DB Medialab:
Dagbladets Start.no får ny direktør
Dagbladet: Tja til opsjoner
Dagbladet.no inn i reiseselskap
Nettavisbruken doblet i fjor

- Det å ha en tydelig 'stemme', en tydelig avsender vil bli viktigere en å være først ute med nyheten.


Ifølge en rapport fra Forrester Research, som Krumsvik refererte til, er det som mangler i nye medier dynamisk innhold for den dagen folk får kontinuerlig oppkobling til Internett.

Dagbladets Start-satsing tilbyr gratis internettilgang, med fokus på å knytte brukerne nært opp til både Start-portalen og Dagbladet.

Denne uken ble det kjent at Start også skal inn på mobilmarkedet, og Krumsvik understreker at Dagbladet skal være til stede i alle kanaler.

Hvis det er slik at vi som en tradisjonell mediaaktør, ønsker å være en nyhetsleverandør mediaaktør så må vi tilby nyheter i den kanalen som brukeren velger.

Den kanalen kan være WAP-telefon, datamaskinens nettleser, spillkonsoll, interaktiv TV, digital radio, palm, webTV eller videospillere med store platelager.

Neste generasjons videospiller:
Ta opp 60 timer TV på harddisk-video

- Det er stadig flere aktører som tilbyr det som tidligere var vårt spesiale. Nyheter er i ferd med å bli et generisk produkt som du får på cola-automaten, sier Krumsvik.


Og den nye konkurransesituasjonen forandrer hvordan et avishus som Dagbladet må legge opp sin strategi.

- Nyheter får du snart overalt, og spørsmålet da er ikke "hvor kan jeg få siste nytt?", det er "hvem vil jeg at skal fortelle meg nyhetene?", mener han.

Til toppen