Kryss fingrene for Yahoo!

Det knytter seg enorm spenning til Yahoo!s resultat for tredje kvartal. Tallene - som skal legges frem etter Nasdaq-børsens stengetid tirsdag, det vil si sent tirsdag kveld norsk tid - kan være avgjørende for fremtiden til mange Internett-selskap, også norske.

Spenningen til Yahoo!-tallene knytter seg til hvorvidt selskapet har klart å snu seg rundt fra den generelle dot com-nedturen og makter å unngå en ventet omsetningssvikt på annonsesiden.

Dersom "Internett-ikonet" overinnfrir markedets forventninger, kan det bety et etterlengtet løft for Internett-bransjen som sådan.

Dersom tallene er skuffende, vil Yahoo! fort havne i samme bås som de tradisjonelle IT-selskapene som nå sliter. I denne bransjen har resultatvarslene kommet tett som hagl den siste tiden, og ikke minst selskaper som Apple, Intel og Dell har bidratt til å skru til tommelskruene for investorene på Nasdaq.

Og når Nasdaq skjelver, kommer kaldsvetten til norske teknologiaksjer

Optimistene kan håpe på at Yahoo! atter gjentar en god vane - å overgå analytikernes anslag på fortjenestesiden, og nå de aller mest positive salgsprognosene. Denne gangen spår markedet et resultat per aksje på 12 cents - omlag syv cent over resultatet for samme periode i fjor, ifølge First Call/Thomson Financial.

En rundspørring blant de samme analytikerne indikerer dessuten en omsetning for perioden på 281 millioner dollar - en framgang på formidable 155 millioner dollar fra tilsvarende periode året før. Spennet mellom omsetningsforventningene går fra 279 millioner dollar og opp til 285 millioner dollar, ifølge Wall Street Journal.

Pessimistene frykter at den annonsesvikten Yahoo! gikk på i sommer har forplantet seg videre ut i året. Flere mediebyråer og Internett-selskaper som har vært aktive annonsører uttalte til den amerikanske næringslivsavisen i sommer at de ikke var villige til å betale de annonseprisene Yahoo! og andre forlangte.

Yahoo! er svært avhengig av sine annonseinntekter - hele 80 prosent av selskapets omsetning stammer fra bannerannonsering - og enkelte frykter at Yahoo!-tallene for tredje kvartal for alvor vil synliggjøre at markedet for online-annonsering har gått litt i stå.

På mange måter vil Yahoo!-tallene være et barometer som måler det generelle trykket i Internett-markedet.

For kapitaltrengende nettselskaper i inn- og utland er det derfor å håpe at Yahoo! overinnfrir i kveld.

Til toppen