Krystallklart TV-bilde i 2006

Amerikanske myndigheter har nå gitt klarsignal for utskifting av landets 270 millioner fjernsynsapparater. Alle kringkastere skal levere inn sine analoge lisenser innen år 2006. Avgjørelsen blir karakterisert som det største fremskrittet i TV-verden siden innføringen av fargefjernsyn på 50-tallet.

The Federal Communications Commision (FCC) gikk i forrige uke enstemmig inn for digital-TV i USA innen år 2006, skriver avisen USA Today. FCC, som tilsvarer Statens medieforvaltning i Norge, pålegger mer enn 1 500 TV-stasjoner å skifte fra analoge til digitale signaler i løpet av ni år.

Først ute er de store selskapene ABC, CBS, NBC og Fox som må ha et tilbud til seere i de ti største byene i USA innen mai 1999. Ifølge Wall Street Journal har kringkastingsselskapene allerede blitt enige om å starte et digitalt tilbud i oktober 1998, mens FCCs mål er at nye digitale TV-apparater skal være klare før julehandelen starter i 1998.

Med digital-TV får kringkasterne mulighet til å høyne kvaliteten på sendingene betraktelig. Et skarpere, mer detaljert bilde, kombinert med bedre farger og klarere lyd, gir seerne opplevelser som de bare får på kino i dag. Dessuten vil komprimeringen av data gjøre det mulig å sende og motta mye større mengder informasjon og flere TV-kanaler.

En av de store utfordringene ligger på forhandlersiden , der selgere må overbevise forbrukerne om at de trenger kostbare, nye TV-apparater. I begynnelsen vil slike apparatene koste mellom 2 000 og 2 500 dollar i USA, men prisen er, som på de fleste andre masseproduserte varer, forventet å falle i løpet av kort tid.

Et alternativ for seerne er å skaffe seg rimeligere omformerbokser som supplerer de analoge TV-apparatene. Ifølge USA Today vil disse koste mellom 150 og 300 dollar, mens norske aktører har snakket om en pris på rundt 5 000 kroner

Satsingen på digital-TV fører også til at satelitt- og kabelselskapene får full konkurranse om de digitale signalene, som de allerede har benyttet i lengre tid, men hittil ikke greid å utnytte for fullt i forbrukermarkedet.

Til toppen