Kule biler - kjedelig spill

Til tross for en samling av de tøffeste bilene som kan oppdrives, holdt ikke bilspillet Test Drive 4X4 mål. Det ble rett og slett for ensformig.

I utgangspunktet kunne Test Drive 4X4 fra Accolade ha vært et bra spill. Konseptet - å kjøre et terrenggående kjøretøy så fort som mulig gjennom ulendt terreng - er vel noe mange drømmer om. Når utvalget av kjøretøyer er så bra som det Test Drive 4X4 faktisk kan tilby, burde sjansene for en underholdende opplevelse så absolutt være tilstede.

På esken reklamerer Accolade med at Test Drive 4X4 er det eneste spillet i verden som inkluderer den amerikanske superjeepen Hummer. I tillegg finnes det en rekke andre spennende kjøretøyer, blant annet Dodge 6X6 T-Rex, Saleen Explorer og Chenowth DR-2V, men også mer ordinære kjøretøyer som Ford F-150, Jeep Wrangler og Dodge Ram.

Ikke alle kjøretøyene er tilgjengelige til enhver tid. Når man spiller, kan man velge mellom enkeltstående løp eller "World Tour". I de enkeltstående løpene kan man velge mellom fire forskjellige traseer og åtte forskjellige biler. Man kan velge om bilene skal ha manuelt eller automatisk gir og om man skal sjekkpunkter underveis. Sjekkpunkter gjør løpet vanskeligere, fordi man da har begrenset tid på hver del av traseen. Greier man ikke å kjøre mellom to av sjekkpunktene på under en viss tid, må man starte løpet på nytt. World Tour er mer omfattende. Her får man utdelt en liten sum med penger, nok til å kjøpe den enkleste bilmodellen - Jeep Wrangler. Deretter skal man konkurrere i forskjellige løpsklasser hvor biler av samme type deltar. Dette kan være militære kjøretøyer, pick-ups eller safarijeeper. Den sistnevnte klassen er der man må starte. Etterhvert som man kjører løp, vinner man poeng og penger. Det vil si hvis man får én av de tre første plasseringene. Etter å ha kjørt alle løpene i en klasse, får man muligheten til å skifte bil. Man kan da selge bilen man hadde for omtrent halv pris av det man ga for den og så kjøpe en bedre bil for salgssummen av den gamle, samt pengene man har vunnet. Når man så til slutt har vunnet alle de vanlige klassene, skal man konkurrere i den åpne klassen. Her er konkurransen enda et hakk tøffere. På papiret høres dette kanskje helt ypperlig ut, i hvert fall hvis grafikken er bra og banene varierte. Dette er dessverre ikke tilfelle i test Drive 4X4. Selv om spillet har et eget 3Dfx-modus er grafikken direkte kjedelig og udetaljert. I tillegg er mulighetene til å justere detaljnivået ikke tilstede. Banene man kjører på varierer selvsagt en del men det er stort sett snakk om små variasjoner over et par temaer. Dette betyr ikke at spillet er for enkelt å spille, i hvert fall ikke når man setter vanskelighetsgraden på topp. Men det hjelper svært lite når man etter ganske kort tid begynner å kjede seg. En av de viktigste årsakene til at spillet er kjedelig er at det er lite realistisk. Blant annet kan bilene krasje så mye de bare vil uten å ta skade av dette. Og motorene er merkelig svake. Terrengbiler er ikke laget for å kjøre så veldig fort, men de greier da normalt å trekke en bil opp en bakke i høyere hastighet enn 20 km/t! Men flere av bilene var virkelig kule, det skal innrømmes.

Til toppen