Kun 13 prosent med digitale TV-mottakere

Av 73.000 solgte parabolanlegg i Norge i 1998, var kun 13 prosent digitale. Nå venter bransjen på ViaSat. Inntil den skandinaviske storaktøren satser digitalt, er det få som tror på skikkelig "take-off" i markedet.

- Salg av parabolanlegg i Norge har til nå vært ganske slapt når det gjelder digitale anlegg. Tall fra 1998 viser at totalsalget på parabolmottakere i Norge var på 73.000. Av disse var 9.000 digitale, eller 13 prosent. De fleste er solgt de siste fire månedene, ifølge Canal Digital, sier informasjonssjef i ElektronikkBransjens Servicekontor, Erik Andersen til digi.no.

Canal Digital startet det digitale salget i fjor høst og mente fort å ha nådd opp i en respektabel andel.

- Av nysalget ser vi at 30 til 40 prosent i høst velger digitale løsninger. Vi er ikke fornøyd før vi er oppe i 70-80 prosent, sa administrerende direktør Espen Asheim i Canal Digital Norge til digi.no i november 1998.

Asheim mente at 1999 skal være året da en stor kundemasse går over på digitale plattformer. Andersen i ElektronikkBransjen mener også man vil se en sterk økning i 1999.

- Hittil i år har det vært en sterkt økende prosentandel, og vi regner med at denne oppgangen fortsetter. I år regner vi med en økning på et sted mellom 25 og 50 prosent i år. Men det er mange ting vi ikke vet som gjør det vanskelig å beregne markedet. Blant annet kom digitale anlegg på tilbud for én krone rett før påske. Nå ligger det an til nærmere 50 enn 25 prosent økning, sier han.

- Når tror dere at dette markedet tar av?

- Det er ViaSat som sitter med nøkkelen. Når ViaSat kommer med et digitalt tilbud, vil det bli slutt på analoge signaler. Det vil sannsynligvis skje i midten av neste år, har ViaSat sagt. De antyder at det vil komme signaler om dette ved årsskiftet. Men vi kan ikke svare for dem, sier Andersen.

Det er TV3-eieren Modern Times Group som også sitter med kontrollen i ViaSat. De har tidligere på 90-tallet brent seg på digitale eventyr for markedet er blitt modent.

Nylig sa administrerende direktør i ViaSat, Einar Brustad, til digi.no at de venter med å satse digitalt til markedet er utviklet. Ifølge Brustad er det i dag mellom 1,1 og 1,2 millioner parabolkunder i Skandinavia.

Av disse tror Brustad at mellom 20.000 og 25.000 har kjøpt digitale anlegg.

- Hvis ViaSat velger samme standard som Canal Digital blir det en grei sak for forbrukermarkedet. Går de ikke for samme standard, må folk velge mellom to bokser. Jeg synes personlig at det er helt galt om ViaSat går for en annen standard, mener Andersen.

- Når det tar av, vil det gå veldig fort. Ingen tvil om at det skjer, men når vet vi ikke. Framtiden er digital. Jeg tror at de siste fem til syv årene av 2000, vil det analoge være borte, mener Andersen.

Til toppen