- Kun Apple tjener på norske iPhone-apps

Bestselger i App Store går med underskudd, mener Dagbladets mobilansvarlig.

Ingen har lykkes som Apple når det gjelder å få mobilbrukere til å åpne lommeboka for å kjøpe programvare.

iPhone- og iPod Touch-brukere har lastet ned over tre milliarder apps, og utviklere har lagt ut rundt 140.000 programmer, gratis eller for salg, siden Apples programvarebutikk åpnet sommeren 2008.

Men er dette butikk for norske utviklere?

I fjor skrev digi.no om det norske ekteparet som tjener en millioner kroner i året på sine iPhone-programmer.

Dette ser ut til å være et hederlig unntak, i hvert fall ifølge beregninger utført av mobilansvarlig Erik Saastad i DB Medialab.

- De eneste som tjener penger på apps i Norge er Apple, skriver han i et blogginnlegg.

Saastad trekker frem VGs TV-Guide som eksempel og anslår at den har solgt for rundt 400.000 kroner. Av dette stikker Apple som kjent av med 30 prosent. TV-Guiden har lenge ligget høyt på Apples salgslister.

Inntektene som er igjen må mediehuset dele med partnere som har laget programmet. Trekker man fra dette, samt det faktum at VG har brukt egen verdifull reklameplass for å promotere appen i seks måneder, konkluderer Saastad slik:

- VGs TV-guide er et dundrende underskuddsprosjekt.

digi.no har tidligere intervjuet Saastad om Dagbladets program for skattesøk til iPhone. Den gangen avslørte han at de budsjetterte med å tjene 100.000 kroner på programmet.

Nå skriver han at de tjente penger, men ikke mye. De ti dagene skattesøk-appen deres lå på topp, førte til 3.712 salg og en omsetning på 63.000 kroner.

Av denne summen tar Apple altså 30 prosent. Resten ble delt mellom utviklerselskapet Apps AS og avisen.

- Vår andel ble 22.000 kroner, skriver Dagbladets mobilansvarlig.

- Umodent marked

Medieutvikler Anders Brenna, tidligere utgavesjef her i digi.no, skrev tidligere denne måneden en analyse for Kampanje, der han beregner hva norske iPhone-utviklere tjener.

- Det er mulig for enkeltpersoner og små team å leve av iPhone-utvikling i dag, men det forutsetter at man er veldig kommersiell i valg av hva slags programmer man leverer, samt at man lager mer enn ett program, skriver han.

Videre understreker Brenna at salgstallene viser at iPhone-markedet ennå ikke er modent nok til å skape et bærekraftig grunnlag for norske iPhone-utviklere.

Men det håper han vil endre seg over tid.

- Det er flere gode grunner til å begynne en forsiktig satsing allerede nå. Hvis man skal lykkes, må man være med fra før det store gjennombruddet kommer, skriver Brenna i Kampanje.

    Les også:

Til toppen