Statistikk viser at iPhone-brukere er hyperaktive brukere av webmobil surfing, og det ligger til grunn for Netcoms abonnementsmodeller.

Kun utvalgte bedrifter får kjøpe iPhone

Og nabolandene Sverige og Finland får billigere abonnement på grunn av særnorsk lovgivning.

Netcom lanserte i dag prisene for sine iPhone-abonnement. De kommer i tre varianter, og de er alle rettet mot forbrukermarkedet.

Prisen på selve iPhone varierer avhengig av hvilket abonnement man velger.

  • Netcom iTalk Large - 1.099 kroner/måned
  • Netcom iTalk Medium - 699 kroner/måned
  • Netcom iTalk Small - 399 kroner/måned

Abonnentene inkluderer henholdsvis 1.000, 250 og 100 ringeminutter, SMS-meldinger og megabyte per måned.

Billigere i Sverige

Den samme modellen er brukt av Netcoms moderselskap TeliaSonera, men i nabolandene Sverige og Finland er prisene markant lavere.

I Sverige koster det henholdsvis 299, 489 og 859 kroner i måneden. Med dagens kronekurs tilsvarer det 253, 414 og 727 norske kroner.

Netcoms informasjonsdirektør Øyvind Vederhus forklarer dette med særnorske regler som gjør at det ikke er lov med bindingstider som varer lengre enn 12 måneder.

- Både Sverige og Finland har 24 måneders bindingstid og det gir selvfølgelig utslag på prisen, sier Veredhus til digi.no.

I Sverige operer de med 24 måneder som utgangspunkt, men kundene kan velge å inngå en 18 måneders avtale i stedenfor. Abonnementsprisen forblir det samme, men da øker prisen på selve iPhone noe. For eksempel går den fra 1.695 svenske kroner til 2.495 for en iPhone 8GB på det billigste iMini-abonnementet.

Da prisene ble offentliggjort, reagerte mange på prisnivået Netcom har lagt seg på. Netcom mener selv de har lagt seg på en fornuftig pris.

- Folk glemmer hva det ville kostet å bruke 1.000 megabyte og 1.000 ringeminutter, sier Vederhus.

iPhone-brukere er hyperaktive websurfere

På spørsmål fra digi.no om hvordan de har regnet seg frem til disse prisene og abonnementsløsningene, forklarer Vederhus at de har gjort et grundig forarbeid.

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom mener de har satt fornuftige priser, og at de er godt tilpasset typiske iPhone-brukere.
Kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom mener de har satt fornuftige priser, og at de er godt tilpasset typiske iPhone-brukere.

- Dette er utviklet i samtaler med iPhone. Vi har rådført oss med de, og har fått tall som viste hvordan iPhone-brukere skiller seg ut, sier Vederhus til digi.no.

Den viktigste forskjellen ligger i hvordan iPhone-brukere utnytter mobilens surfemuligheter

- Databruk er ekstremt mye større, og derfor var det viktig for oss å inkludere mange megabyte, sier Vederhus.

Tall fra Nielsen Mobile viser at iPhone-eiere har et helt annet bruksmønster.

- 82 prosent bruker mobilt internett. Det er fem ganger mer enn vanlig, sier Vederhus.

De er også flittige brukere av online spill og lynmeldinger. 20 prosent av iPhone-brukerne bruker den til spill, og det er hele ni ganger mer enn vanlig. 33 prosent av de bruker den til lynmeldinger, og det skal være tre ganger mer enn vanlig.

Dessuten har iPhone sin bakgrunn fra medieavspilleren iPod, og den har god støtte for video i tillegg til MP2-filer.

- 37 prosent ser på film på iPhone, og det er 10 ganger mer enn vanlig, sier Vederhus.

Vederhus og Netcom mener derfor at iPhone-abonnementene er fornuftig sammensatte, og at de vil lønne seg for iPhone-kunder som går over fra andre mobiler.

Kun til utvalgte eksisterende bedriftskunder

Abonnementene som Netcom offentliggjorde i dag er rettet mot privatmarkedet, selv om det dyreste abonnementet trolig er for dyrt for de fleste privatkunder.

Bedriftskunder må imidlertid smøre seg med tålmodighet. De vil få et eget tilbud, men i første omgang blir det bare noen få som får det.

- I første omgang vil iPhone bli tilbudt på enkelte bedriftsabbonnmement, til utvalgte eksisterende kunder, sier Vederhus.

Han kan ikke gå nærmere inn på hvem, eller hva slags kriterier som ligger til grunn, men sier at de må sette en ganske rigid begrensning på grunn av leveransebegrensninger.

- Steve Jobs skal levere samme telefon til 22 land på samme dag, sier Vederhus.

Hvor mange mobiler Netcom har fått kan han ikke opplyse om, og han vil heller ikke gi noen indikasjon på om det er flere eller færre enn de 10.000 iPhone-mobilene som er i bruk i norske mobilnett i dag.

Det eneste han kan si er at de har et antall mobiler i dag, og at det vil komme flere etterhvert som Apple får produsert de.

På spørsmål om han tror Netcom har nok iPhones til de som ønsker å kjøpe, har han svaret klart.

- Det kan nok lønne seg å være tidlig ute, sier Vederhus.

Det er han overbevist om, og Netcom er ikke redd for å bli sittende igjen med mobiler selv om mange har reagert på prisene.

    Les også:

Til toppen