SDL tilbyr alle sine CXM-verktøy som tjenester fra nettskyen. (Bilde: SDL)

Kundeinnsikt gjennom nettskyen

SDL tilbyr sine kraftige verktøy for kundeopplevelser som skytjeneste.

Britiske SDL startet med maskinoversettelse i 1992 og har siden utvidet, blant annet gjennom oppkjøp, til løsninger for innholdsforvaltning, informasjonsforvaltning, e-handel, mobil og analyse, også av innhold i sosiale medier.

SDL er børsnotert i London siden 1999. Selskapet har 3000 ansatte, 1500 bedriftskunder, 400 partnere og 70 kontorer i 38 land. Omsetningen i 2012 var 270 millioner pund, over 2,7 milliarder kroner.

Noe av det nyeste SDL har gjort, er å tilby en pakke for å styre kundeopplevelser. Fagområdet forkortes gjerne til CXM, «customer experience management». Verktøyene i denne pakken henvender seg til ledere, markedsførere og kundesupport for å «forstå, skape, styre og levere kontekstuelt relevant kundeopplevelse med tanke på bedre avgjørelser innen markedsføring, større framgang innen e-handel og langvarige kundeforhold».

Nyheten nå er at SDL CXM også tilbys som tjeneste gjennom nettskyen, i form av «SDL Customer Experience Cloud».

Hensikten er å kunne tilby avansert funksjonalitet uten medfølgende utfordringer til eget IT-system.

I pressemeldingen presiseres det at alle SDL-produkter kan fra i dag leveres etter SaaS-modellen («software as a service»).

SDL framhever verktøyet «SDL Social», som brukes til sanntidsanalyse av data og samtaler fra sosiale medier, med tanke på å spå utslag innen salg og varemerkeomdømme for alle typer samspill med kunder.

Et annet verktøy som framheves, er SDL Language Cloud, som bygger på teknologi utviklet siden SDLs første virksomhet. Det er en løsning for bedrifter som må forholde seg til kunder på flere språk.

Verktøyet SDL Web Content Management bidrar til at kunden opplever nettstedet i samsvar med tidligere atferd og interesse. Tilbud og annonsering på nettbutikken kan skreddersys med tanke på det kunden mest sannsynlig ønsker å kjøpe.

Det er ellers verktøy for markedsføring, netthandel, kundeanalyse og dokumentasjon.

CMX-pakken er ikke bare beregnet på å håndtere forholdet til individuelle forbrukere. Den er kanskje enda mer relevant for relasjoner bedrift til bedrift. SLD viser til bare 12 prosent av britiske bedrifter har en helhetsoversikt over sine bedriftskunder (se B2B CMOs Under-invest in Technology That Will Get Them Closer to Customers) og til at 60 prosent er innstilt på å betale mer dersom kundeservicen blir bedre (se 30 Stats Every QA & Training Professional Should Know).

Til toppen