- Kunden er kongen

Skandinavia har aggressive bedrifter og et godt utbygd nettverk. Finland, Sverige, Danmark og Norge ligger i verdenstoppen i arbeidet med SET, sier Dr. Sanjaya Addanki i IBM til digi.no.

Dr. Sanjaya Addanki , vice president e-business solutions hos IBM, brukte mesteparten av sin tid på å dele IBMs erfaringer og undersøkelser rundt begrepet e-business i sitt foredrag på Internet World torsdag ettermiddag.

Addanki forteller til digi.no at det er spesielt interessant for ham å holde presentasjoner i Skandinavia.

- Her er infrastrukturen spesielt godt utbygd og bedriftene er aggressive i sin satsing på elektroniske forretningsmuligheter, sier Addanaki. Han ser derfor store muligheter for IBMs kunder i Norge.

- Når det gjelder SET, den elektroniske standarden for handel på Internett, er Finland, Sverige, Danmark og Norge kommet lengst i verden, sier han.

Sanjaya Addanki er IBMs ansikt utad og er den som i første rekke henter impulser tilbake til IBM fra seminarer og messer verden over. I Norge valgte han å vise kundeløsninger fra IBMs amerikanske kunder. I Norge har selskapet ennå ikke de helt store suksessene å vise til, bortsett fra Rema 1000. IBM har de siste årene gått bort fra sin produktorienterte markedsføring, og satser nå sterkt på helhetlige løsninger.

For 18 måneder siden gjorde IBM en undersøkelse blant sine europeiske bedriftskunder. Den gang betød bedriftsløsninger på Internett webpresentasjoner, roterende logoer og fancy design.

- I dag spør våre kunder oss hvordan de kan bruke Internettet til å drive firmaet mer lønnsomt, forteller Dr. Addanki. Mens 100 prosent av IBMs største kunder i dag har presentasjoner av firmaet på Internett, er det bare åtte prosent som har løsninger med grensesnitt mot eksisterende applikasjoner og programmer.

Addanki mener dagens firmaer på nettet må forstå kunden og lage fleksible løsninger.

- Det er disse som vil kapre kundene og holde på dem, sier han. Som et eksempel nevner han banktjenester. De som tilbyr kunden å lage sin egen private finansside, hvor bank og finanstjenester kan kombineres, vil holde på kundene, mener han.

Han tror scenariet om 10 til 15 år vil være "kunden er kongen".

Flere tjenester vil bli direkte tilgjengelige, mens andre vil dukke opp. Et eksempel på dette er agenttjenester. Som kunde gir du agenten informasjon, denne brukes deretter for å finne forsikringstilbudet som svarer best til dine behov. Som talsmann for IBM spår Addanki at de bedriftene som klarer å utnytte en posisjon på nettet, vil være dem som tenker helhetlige og fleksible løsninger.

Til toppen