Kundene dropper Chess etter svenskesalget

Etter at Teliasonera kjøpte Chess har kundene rømt, men tallene reddes av vekst i Netcom.

Teliasonera er representert i Norge gjennom sine datterselskaper Netcom, Chess og Nextgentel.

På mobilsiden hadde selskapet en samlet fremgang på 360.000 kunder, sammenlignet med fjorårets tredje kvartal. Det skyldes i hovedsak kjøpet av Chess, mobiloperatøren som ble startet av Idar Vollvik.

Chess mistet 32.000 kunder i løpet av tredje kvartal. Ifølge kvartalsrapporten skal 25.000 av disse abonnementene være inaktive kontantkortkunder.

Teliasoneras andre mobilselskap i Norge, Netcom, kan derimot vise til vekst. De fikk 51.000 nye abonnenter og det kompenserte både for Chess sin nedgang og Netcoms 20.000 færre kontantkortkunder. Overgangen fra kontantkort til abonnement slår godt ut for mobiloperatøren.

- Omsetningen er 3-4 ganger høyere fra abonnenter enn kontantkortkunder, sier August Baumann, administrerende direktør i Netcom, til Dagensit.no.

På bredbåndssiden leverer Teliasonera konsernet sine tjenester gjennom Nextgentel, som de kjøpte tidligere i år.

I løpet av tredje kvartal økte datterselskapet med 4.000 nye kunder og er dermed oppe på 168.000 abonnementer.

Totalt sett omsetter nå Teliasonera-konsernet for 2,5 milliarder svenske kroner i Norge gjennom sine tre datterselskaper. Driftsresultatet endte på 754 millioner svenske kroner.

For hele konsernet endte kvartalsomsetningen på 67,9 milliarder svenske kroner og et resultat på 14,7 milliarder svenske kroner.

Til toppen