BEDRIFTSTEKNOLOGI

Kundene får for lite ut av Microsoft Office

Geir Aasen, Microsofts nye storkundeansvarlig, konstaterer at man ikke lenger kan håve inn på oppgraderinger. - Kundene må hjelpes til å ta ut potensialet i applikasjonene, sier han.

20. aug. 2001 - 12:10
Microsoft NorgeMicrosoft

- Inntrykket mitt nå, og dette er synsing, siden jeg ikke har begynt i jobben ennå, er at Microsoft må fornye seg med produkter og tjenester. Office-pakken oppfattes som komplette allerede, og mange bedrifter greier ikke å dra ut potensialet i applikasjonene. Vi må hjelpe kundene til å integrere dem i arbeidsprosessen og bruke dem effektivt.

IT-veteranen Aasen er enig i undersøkelsene som sier at teknologien ikke har gitt den forventede effektiviseringen.

- Det er ikke mangel på applikasjoner, men på kunnskap om hvordan de skal brukes effektivt. Det gjelder ikke bare Microsoft-applikasjoner. Det er noe jeg har erfart etter å ha jobbet med alt fra dataassistert konstruksjon og visualisering til SAP i snart tjue år. Kundene setter ikke av nok til opplæring, og leverandørene er heller ikke flinke nok til å fortelle hvor viktig opplæring er. I prisforhandlingene er opplæring noe av det første som ryker. Ved å spare noen hundre tusen på opplæring går det et ekstra halvår før du får den gevinsten du skulle hatt. Da har du tapt langt mer enn det du sparte. For Microsoft gjelder det følgelig å synliggjøre en større gevinst. Det blir et tøft salg. Derfor er det svært viktig at Microsoft Norge samtidig styrker seg på konsulentsiden.

Aasen tror at Microsoft vil overraske markedet de kommende månedene.

- Jeg er fascinert av selskapet. Det sto nylig en lang artikkel om Bill Gates i Fortune, med tittelen "The Beast is Back". Der kom det fram at Gates har brukt tiden mens rettssaken har pågått til gjøre Microsoft innovativt, og at det i tiden framover vil lansere en rekke nye og viktige produkter.

Denne artikkelen er datert 11. juni. Klikk her og les selv.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.