Kundene kan ikke saksøke IT-bransjen

En Norman-feil utløste virus-kaoset hos DnB, men IT-kunder kan ikke saksøke aktører som Norman.

For halvannen uke siden ble Norges største bank, DnB Nor, rammet av et aggressivt virus som fort spredde seg til alle 11.000 PC-er og et stort antall servere.

Angrepet ble svært kostbart for DnB, både direkte, og i enda større grad på grunn av tapt arbeidstid. Fordi viruset smitter rensede maskiner igjen, har over 200 ansatte vært involvert i oppryddingen og medarbeiderne har nå vært uten Internett i over 10 dager.

digi.no kunne i forrige uke fortelle at det var en feil i sanntidsbeskyttelsen til Norman som gjorde at ormen slapp inn.

    Les også:

Men Norman slipper etter alt å dømme unna et dyrt søksmål fra DnB. For i standardkontraktene sine har IT-bransjen og programvareaktører som Norman klausuler som verner dem mot alle typer såkalte følgeskader, altså skader som oppstår som følge av feil i deres produkter.

Hvis for eksempel PC-en din havarerer på grunn av en klar feil i Windows, kan du ikke kreve erstatning fra Microsoft for tapt arbeidsinntekt. Det samme gjelder altså bedrifter.

Norman har likhet med andre programvarehus forfattet en lisensavtale med alle forbehold – og du godtar den automatisk når du installerer programmer. Her er viktige ansvarsteksten fra Normans kontrakt som de færreste nok har lest:

5. ANSVARSBEGRENSNING OG GARANTI

Produktet leveres "som det er" ("as is") og uten noen garantier eller betingelser, uttrykt eller underforstått, inkludert, men ikke begrenset til, garantier om salgbarhet, egnethet for bestemte formål eller som følge av lovgivning, statutter, handels- eller forretningsmåter – med unntak av den begrensede garantien i avsnitt 4 ovenfor.

Hele risikoen med hensyn til resultater og ytelse for produktet ligger hos deg. Norman har ikke under noen omstendigheter erstatningsansvar for indirekte eller avledet tap, økonomisk tap eller andre tap forårsaket av bruken av eller manglende evne til å bruke Produktet, inkludert uten begrensning erstatning eller kostnader relatert til tap av fortjeneste, forretning, goodwill, data eller dataprogrammer, selv om Norman har blitt informert om muligheten for slike tap eller skader eller krav fra tredjepart. Vi er ikke under noen omstendigheter erstatningsansvarlig for økonomisk tap som overskrider beløpet som er betalt for lisensen til Programmet, og som et eventuelt krav måtte referere seg til.

Terje Aasheim, administrerende direktør i Norman, nekter å kommentere konkrete kundeforhold og dermed DnB-saken. Men på generelt grunnlag forteller han at Norman har sikret seg mot slike søksmål i sine kontrakter så langt dette er mulig.

– Hvis en antivirusleverandør skulle kunne bli saksøkt etter et virusangrep hadde det ikke vært noen leverandører igjen i denne bransjen. Virusvern er ferskvare og kan feile. Man bør ha flere systemer og sette opp for eksempel avgresning av nettverk slik at ikke alt står og faller på at et produkt er perfekt, sier Aasheim til digi.no.

Til toppen