Kundene krever data i elektronikken

Produkter som blander elektronikk og data går best, melder EE-bransjen.

EE-bransjen har samlet statistikk om salget for i fjor og årets fire første måneder. De trekker særlig frem vekst i salget av tv-apparater med flat skjerm, plasma og LCD, samt MP3-produkter. Både tv-apparater med flatskjerm og MP3-spillere er områder der elektronikk og databransjen flyter over i hverandre.

I 2004 ble det totalt omsatt forbrukerelektronikk for mer enn 23 milliarder kroner. Tallene fra EE-bransjen viser at omsetningen de fire første månedene i år var omtrent like høy som i samme periode i fjor. Dette er administrerende direktør Synnøve Bjørke i EE-bransjen fornøyd med.

– Den meget store interessen for tv-apparater med flat skjerm, LCD og plasma, er hovedgrunnen til den høye omsetningen. Overgangen fra tv med tradisjonelle bilderør til flatskjerm skjer raskt. Allerede neste år venter vi at det blir solgt flere LCD- og plasma-tv-er enn apparater med bilderør, sier hun.

Flatskjermer kan gjerne vise både tv og data på en god måte, og en tv-tuner kan være den eneste virkelige forskjellen på en monitor og en tv.

I fjor ble det solgt 429.000 tv-apparater. EE-bransjens prognoser viser at det er ventet like stor omsetning i år, og at 125.000 av disse trolig være tv-er med flat skjerm. Neste år er dette ventet å stige til 240.000.

Bransjetallene viser også at rundt halvparten av tv-apparatene som ble solgt i fjor hadde bredformat. I løpet av de første månedene i år har dette økt til 63 prosent.

Mange av de nye tv-apparatene med flat skjerm kan gjengi HDTV, High Definition TV. Dermed kan denne standarden endelig begynne å få et marked. Det har vært snakket om HDTV svært lenge, men antallet gamle tv-er og mangelen på båndbredde i bakkenettene har så langt holdt utviklingen mot bedre oppløsning på tv tilbake.

Det blir i dag sendt HDTV-program fra satellitt, og tilbudet ventes å øke.

Salget av mobiltelefoner ligger så langt på samme nivå som i fjor, da det ble omsatt 2,05 millioner telefoner i et norske markedet.

– Vi ser at interessen for kameratelefoner øker voldsomt. Mens 63 prosent av telefonene som ble solgt i fjor hadde kamera, var andelen de fire første månedene i år mer enn 80 prosent, sier Bjørke.

Til toppen