Kundene raser mot Bredbåndsbolaget

I Sverige raser kundene og myndighetene mot Bredbåndsbolaget og deres løfter om 10 Mbps-linjer.

Bredbåndsbolaget har med sterke investorer aggressive planer for å tilby europeiske forbrukere svært raske Internett-linjer. Her i Norge lanserte selskapet for to uker siden med løfter om 10 Mbps telelinjer til alle som vil ha for 300 kroner i måneden.

I Sverige har det lenge vært mye oppstuss rundt Bredbåndsbolaget, for selskapet har holdt en høy profil. Framfab, som er deleier, hevdet at selskapet skulle ha en millioner kunder i løpet av året, men i utgangen av andre kvartal var tallet 3000, viser informasjon fra et av eierselskapene.

Les mer om Bredbåndsfabrikkens løfter og utfordringer:


Lover å bruke milliarder på norsk bredbånd
Det finnes nesten ikke bredbånds-innhold
Lover 80 ganger ISDN-fart til alle i Oslo

Her i Norge har UPC slitt tungt med mange klager, tekniske problemer og dårlig service. De samme problemene ser ut til å ha rammet Bredbåndsbolaget i Sverige. Konsumentverket (tilsvarende Forbrukerombudet) har fått 73 klager på Bredbåndsbolaget, skriver Computer Sweden.

Det har også kommet inn mange klager på kunder som har skaffet seg bredbåndslinjer fra andre leverandører som Telia og UPC.

Bredbåndsbolaget har dessuten fått myndighetene på nakken, fordi selskapet i annonser påstår at den svenske IT-kommisjonen har vedtatt at bredbånd er en definisjon på minst 2 Mbps i sekundet. IT-kommisjonen avviser nå at de har definert en standard for bruken av ordet, skriver Computer Sweden.

Også norske kunder sliter med sprikende definisjoner av bredbånd. En ringerunde digitoday.no gjennomførte i april avslørte at bredbånd defineres fra alt over ISDN opp til 2 Mbps. Les mer her: Bransjen krangler om bredbånds-bredde

Til toppen