Kundene rømmer fra Nokia

Må fremskynde kraftige kostnadskutt.

Torsdag ettermiddag kunne Nokia presentere resultater for andre kvartal. Offentliggjøringen ble en halvtime forsinket på grunn av tekniske problemer, men aksjemarkedet var fornøyd da tallene endelig kom. Etter en halvtimes handel hadde kursen steget seks prosent på børsen i Helsinki.

Svakt resultat

Nettoresultatet endte med et underskudd på 368 millioner euro, mot et overskudd på 227 millioner euro samme kvartal året før. Resultat per aksje (ekskludert for ekstraordinære poster) endte på 0,06 euro mot forventet 0,01 euro.

Salgsinntektene endte med en nedgang på 7 prosent i andre kvartal, fra 10 milliarder euro i andre kvartal 2010, til 9,27 milliarder euro samme kvartal i år.

Årsaken til at markedet sendte aksjekursen opp rett etter at tallene ble presentert var at selskapet fremskynder og utvider sin plan for å kutte kostnader innen mobildivisjonen. Tidligere har Nokia presentert kostnadskutt i størrelsesorden 1 milliard euro innen 2013.

Særlig kostnadskuttene og signalene fra selskapets ledelse førte til oppgangen i markedet.

Forventningen til resultatet har også vært svært labre – noe som gjorde det lett for selskapet å levere.

Ser bedring

I rapporten skriver Nokia at de begynner å høste fruktene av det strategiske arbeidet de har lagt ned det siste halve året. Stephen Elop, selskapets forholdsvis ferske toppsjef, slår i rapporten fast at de ligger bedre an i forhold til sine strategiske mål enn hva som forventes.

Blant annet trekker Elop frem store forhåpninger til selskapets nye smart-telefon, der plattformen utvikles sammen med Microsoft, og varsler en trinnvis lanseringsstrategi i utvalgte markeder.

Nokias redningsmann, Stephen Elop, klarte å løfte børskursen da selskapet presenterte tall for andre kvartal.
Nokias redningsmann, Stephen Elop, klarte å løfte børskursen da selskapet presenterte tall for andre kvartal. Bilde: Microsoft

Kraftig salgssvikt

Salget av selskapets telefoner falt med 20 prosent i årets kvartal, målt mot samme tid i fjor. Fallet er på 18 prosent fra første kvartal. Telefonene som Nokia klassifiserer som Smart Devices opplevde et salgsfall på hele 34 prosent fra andre kvartal i fjor til i år, og 31 prosent fall målt fra første til andre kvartal i år.

For salget av selskapets standard mobiltelefoner var nedgangen på henholdsvis 16 og 15 prosent.

Frakjørt av Apple

Totalt sendte selskapet ut 88,5 millioner enheter i årets andre kvartal, 16.7 millioner av disse klassifisert som “smart devices.” Til sammenligning solgte Apple 20 millioner iPhone-enheter i samme periode. Det var ventet at selskapet skulle levere 96 millioner enheter i forrige kvartal.

Men verd å merke seg er at den gjennomsnittlige salgsprisen for Nokias telefoner faktisk har steget, om enn marginalt, i årets andre kvartal målt opp mot fjoråret. Snittprisen for alle selskapets telefoner var i 2. kvartal på 62 euro, opp 2 prosent fra 61 euro på samme tid i fjor.

    Les også:

Til toppen