RESULTATERFINANS

Kundene skyr underskudds-leverandører

De store bedriftene kjøper hjelp fra Bo Hjort-Christensens når de skal bytte økonomisystem. Her er hans viktigste råd:

18. aug. 2003 - 11:51

Bo Hjort Christensen er i løpet av årene blitt en mektig økonomisystem-analytiker i det lille norske markedet. Hvert år lanserer han en oppdatert rapport på det norske markedet som nå har vokst til over 600 sider.

    Les også:

Dette er den mest synlige delen av Hjort Christensens virksomhet. Mindre synlig er hvem han jobber for. En sentral kilde i bransjen som ønsker å være anonym, forteller til digi.no at "vi treffer Hjort-Christensen stadig oftere når vi presenterer våre tilbud for store kunder".

- Hjort-Christensen er klart den mest innflytelsesrike analytiker og rådgiver på ERP i Norge, sier markedsdirektør i Oracle Norge til digi.no.

Analytiker-rollen tar halvparten av hans arbeidsdag - resten bruker han som studierektor for BIs program for IT-ledelse.

Selv vil ikke Hjort-Christensen røpe noen ferske navn fra kundelisten.

- Jeg bidrar både hjelp til kravspesifikasjoner, forhandler pris eller som linjedommer for ledelsen og IT-avdeling, sier han til digi.no.

Her er noen av rådene og hovedtrendene Hjort-Christensen trekker frem overfor sine kunder som skal bytte eller oppgradere sitt bedriftsstyringssystem.

For noen år siden var det totalt over 100 leverandører av økonomisystemer i Norge, men den reelle listen har blitt vesentlig kortere de siste årene.

- Mange produkter er i ferd med å dø, selv om de fremdeles er i salg. En rekke produkter har også forsvunnet i fusjoner, særlig har Visma vært aktiv, påpeker økonomisystem-analytikerne overfor digi.no.

Men alt for mange kunder bommer på spesifikasjonen sin.

- Ledelsen og IT-avdelingen har ikke alltid de samme ønskene og prioriteringene. Når man lager en liste over mulige leverandørern setter mange svært forskjellige leverandører opp mot hverandre.

Tenk nøye på hvert krav, er et av Hjort-Cristensens råd.

- Et nytt krav kan løfte pris og kravene til systemet opp en hel divisjon. Blant annet kan økte krav til nettbutikken eller økt tilgang for partner/kunder fort løfte prisen vesentlig, påpeker han overfor digi.no.

Noe annet som fort løfter prisen er om man øker antallet brukere - da skyter brukerlisens-kostnadene opp.

- Se på hvor ofte og hvor mye en leverandør har endret sin prisstruktur. Alle prismodeller har en slagside og ganske små endringer kan gi store utsslag, mener av Hjort-Cristensen.

Tøffere tider har gitt lavere priser, men dette synes ikke i de offentlige prislistene, du kan forhandle så mye hardere nå. Men du sparer i utgangspunktet ikke noe på å velge en norsk leverandør.

- Fordi du skal leve med et nytt system i minst fem år, bør man vurdere leverandørens økonomi nøye. Blir leverandøren kjøpt opp eller lagt ned, kan det bli dyrt. Kundene er derfor blitt usedvanelige opptatt av soliditen til en potensiell leverandør, sier Hjort-Christensen til digi.no.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Et oppkjøp trenger ikke å være en katastrofe - både Visma og Microsoft har en del produkter som er døende. Disse to selskapene legger en stor jobb i konverteringsløsninger som gjør det lønnsomt å flytte over til levende produktlinjer.

Les hva Gartner mener om Microsofts planer for en helt ny ERP-pakke.

Trenden i markedet går mot suite-løsninger som hverfall gir et ferdig integrert økonimisystem, CRM, innkjøp, lager og system for personaladministrasjon (HR). Listen over aktuelle levernadører kan for mange kunder bli veldig kort, påpeker den norske analytikeren, men han vil ikke dele den ut.

Hjort-Christensen påpeker også at tilgang for kunder og partnere, høy evne til restrukturering og skalering av systemet. Et nytt system bør også kunne takle avdelinger i utlandet, selv om bedriften ikke har det nå.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.