FORBRUKERTEKNOLOGI

Kundene tenner ikke på iTunes-telefon

Motorola satset på at Apple og iTunes skulle gi dem et løft, men kundene sier nei.

7. okt. 2005 - 11:21

iTunes-telefonen til Motorola Rokr er endelig å finne i amerikanske butikkhyller, etter vanvittig mye forhåndomtale i pressen. Etter lanseringen har det vært ganske stille, både i pressen og i butikkhyllene.

- Våre tester indikerer blandet til negative reaksjoner på Rokr-telefonen, som svært mange har sett frem til. Noen indikerer bra tidlig salg, men flere sier de er skuffet over produktet, sier analytiker i Piper Jaffray, Michael Walkley til Wall Street Journal.

iPod nano og Motorolas Rokr ble lansert samtidig, men det er Nano som har stjålet showet, fullstendig. Mens iPod nano går som varmt hvetebrød, ligger Rokr ganske trygt på hylla, melder Walkley.

Ulike rapporter tyder på at det er flere problemer. En ting er prisen. Den koster 250 dollar, med bindingstid. Dette blir mye for en telefon som bare kan lagre 100 sanger av gangen.

Men det største problemet er kanskje at telefonen mangler den stilfulle elegansen som har hjulpet Apples salg av iPoder så mye. Motorola klarer dermed ikke helt å ri iPod-bølgen.

iPod nano er til sammenlikning en ren nytelse for øyet, og har opptil 4 GB lagringsplass, selv om den er svært liten. De første partiene ble revet vekk fra norske butikker. Rokr har ennå ikke kommet.

Motorola har andre produkter som har lykkes langt bedre designmessig, slik som Razr.

- Det viktigste salgsargumentet er utseendet, og Razr har utseendet. Det har ikke ROKR, sier mobilbutikk-eier i Illinois til Chicago Tribune, som rapprterer salg av en ROKR og minst 25 Razr-telefoner de siste fire ukene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.