Kundene vil ikke betale for sikkerhet

Både Staten og bedriftene krever Internett-drift til dumpingpriser. Da kan de ikke klage når ting faller sammen, mener Telenor og IBM.

digi.no skrev i forrige uke om årsakene til at Statens sentrale Internett-server, Odin, var nede i en uke i januar. Årsaken var, innrømmet Telenor, at man ikke hadde fulgt godt nok med på utviklingen, for på de fem årene Odin har eksistert, har antall dokumenter på statens hovedservere økt til 2,5 millioner.

Nedetiden på Odin demonstrerer et generelt bransjeproblem: I 1998 var Internett ganske ferskt og en garanti på 99 prosent oppetid var bra nok, selv om dette jo kan bety 3,5 dagers nedetid i året. Men i 2003 har Odin og en rekke andre Internett-servere blitt kritiske verktøy, både for stat og næringsliv.

Telenor-sjef Stein Tømmer er ydmyk i forhold til Odin-problemene, men peker på at både kundene og leverandørene må endre seg etter hvert som vi stoler mer og mer på Internett.

- Vi hadde en servicegaranti overfor Statens Forvaltningstjeneste om en oppetid på 99 prosent på Odin. Dette betyr faktisk at man godtar opptil tre og en halv dags nedetid i året. Det går ikke etter hvert som Internett blir en kritisk del av vår hverdag, sier Tømmer til digi.no.

Tømmer mener at altfor mange av kundene som leier drifting av Internett-servere har gjort dette til lavest mulig pris og har gått til leverandører som ikke kan tilby høy nok oppetid og sikkerhet.

- Det har vært mye prisdumping i bransjen på grunn av de dårlige tidene, sier Tømmer til digi.no.

Og Tømmer får støtte fra Arthur Brunvold, direktør for IBM Norges tjenestedivisjon.

- Altfor mange sparer seg til dårlig sikkerhet. Et eksempel er Kommunaldepartementet, som valgte bort oss når de skulle ha stemme-tellingssystem til kommunevalgnatten til høsten. Vi var dyrere, men tilbød bedre sikkerhet mot nedetid enn Ephorma, som fikk kontrakten, forteller Brunvold.

- 99 prosent oppetid er lite for store offentlige Internett-systemer og altfor lite for en bedrift som baserer seg på Internett, mener Brunvold. Ledelsen vil spare penger, så dette er egentlig en styrebeslutning, mener han.

Høyere sikkerhet dobler og tripler fort prisen, innrømmer Telenor og IBM. Mulighetene for å øke sikkerheten mot nedetid er mange. Doble lagringsenheter og servere som deler på samme oppgaver er de vanligste tiltakene.

En server kan da falle ned og løsningen vil fungere - om noe tregere. For å øke sikkerheten kan servere og lagring være plassert på forskjellige steder. Testing og øvelser kan dessuten redusere nedetiden hvis katastrofen skulle inntreffe.

- Mange sparer penger både på maskinvare og utdannelse. Dette kan bli fort bli dyrt når Murphy kommer på besøk, sier Brunvold

Til toppen