Kundens evige impotens

I løpet av mine hittil fem år som nettredaktør har jeg aldri kjent en eneste nett-tjeneste som faktisk fungerer stabilt, på alle måter og hele tiden. Og jeg har aldri møtt en kollega som ikke holder på å fly på veggen i ren, impotent frustrasjon!

Og nå snakker jeg ikke spesielt om tjenester jeg selv har jobbet med og for - jeg snakker om alle de nett-tjenester som jeg faktisk har kjent innsiden på godt nok til å vite litt om hvilke tekniske vanskeligheter de sliter med til daglig. Kanskje et tredve-førtitalls større, norske nett-tjenester, minst.

Teknisk sett er jeg selvfølgelig relativt faglig ukyndig, men har dog nok hands-on erfaring til å vite forskjellen på et cachingproblem og et kompatibilitetsproblem, bare for å ta ett tilfeldig eksempel...

Mitt enkle, naive spørsmål er dette:

Hvorfor i h**vete er det så umulig for utviklingsselskapene å produsere en tjeneste som faktisk fungerer?

Og nei, ikke send meg en mail hvor du forteller at akkurat ditt firma er unntaket med nok kompetanse og erfaring til å levere dette. Den visa har jeg hørt før, flere ganger enn jeg gidder å huske. Hver gang jeg har vært interessert nok til å ta en telefon til en faktisk kunde av selskapet, så har jeg fått høre en ganske annen historie.

Den historien jeg da får høre - og som jeg selvfølgelig kjenner på kroppen selv også - handler om kundens/nettselskapets evige, forvilte frustrasjon: At det er feil, funksjonalitetssvikt og stabilitetssvikt over hele linja, og at man er prisgitt et utviklingsselskap som for nesten hvert problem de løser genererer et nytt.

Alt er alltid minst tre måneder forsinket, navigasjon fungerer ikke, oppdatering fungerer ikke, tjenesten kjører ikke på visse plattformer, tjenesten kjører ikke på visse nettlesere, tjenesten ramler ned med jevne mellomrom, tjenesten opptrer uforklarlig forskjellig på forskjellige (identiske) maskiner og konfigurasjoner, bilder forsvinner, elementer plasserer seg galt, servere tåler ikke belastningen, routere går ned, script krasjer, databaser er periodisk utilgjengelige og så videre og så videre. Med andre ord en blanding av kodingsfeil, stabilitetssvikt og sviktende teknisk drifting.

Men hør her, alle dere som driver med utvikling: Jeg og mine innholdskolleger blåser en lang marsj i hvorfor ting ikke fungerer! Det har sikkert en forklaring, men den er likegyldig for oss. Alt vi ber om er at tjenesten skal virke, at den skal virke stabilt og at den skal virke hele tiden.

Er dette virkelig for mye forlangt?

- Hvis man ser på hva utvikling faktisk koster i kroner og øre her til lands, skulle jeg mene at det er det ikke. Og det er faktisk dette vi betaler for - at tjenesten vi lager skal være tilgjengelig for alle brukerne våre hele tiden.

Og selvfølgelig forstår jeg at det ikke er vond vilje fra utviklingsselskapenes side. De fleste programmerere og driftere jeg kjenner er høyst kompetente og oppegående folk, som har en sunn faglig stolthet og genuint ønsker at produktene deres skal virke.

Men igjen: Ønsket er dessverre ikke nok, og ikke den gode viljen heller. I siste instans er det bare én eneste ting som teller: At tjenesten faktisk fungerer.

I sjokkerende mange tilfeller så gjør den faktisk ikke dét. Og det er ikke en døyt vi på innholdssiden kan gjøre med dette, annet enn å rive oss i håret, bytte

utviklingsselskap med jevne mellomrom og avreagere på Tostrup-kjelleren.

Jo, og så kan vi kjøpe oss punchingballer og Viagra for dagsbøtene, selvsagt.

Til toppen