Kunder rasende på Telenor "Offline"

Telenor Online har problemer. Mildt sagt. Serverne brøt sammen torsdag, og i kjølvannet ligger illsinte privatkunder, forretningskunder med lammet virksomhet og innholdsleverandører uten lesere. - Dette er det verste som kan skje, sier Terje Johansen i Dagbladets nettutgave. Telenor forklarer problemene med for stor vekst.

- I produksjonen av hele Dagbladet som produkt, bruker vi Internett via Telenor til overføring av bilder, elektronisk post og som et kildeverktøy. Når et slikt serversammenbrudd skjer, er det irriterende, men ikke fatalt. Men for oss som jobber med nettutgaven, derimot, er dette det verste som kan skje. Vi er jo en seriøs, stor avis som kommer ut hver dag, og nå er vi plutselig ikke tilgjengelig for leserne i det hele tatt, sier Terje Johansen, ansvarlig for Dagbladets nettutgave. Å kalle ham irritert er en underdrivelse, og irritasjonen rettes mot Telenor Online.

- Dette er useriøst av Telenor. Det å jobbe så desperat for å få nye kunder når de ikke kan levere den varen de selger, er uholdbart, sier Johansen til digi:tele.

I praksis betyr et sammenbrudd av slike dimensjoner at en rekke bedrifter får sin virksomhet bortimot lammet. Mange har en rekke rutiner som bare fungerer over Internett - det gjelder alt fra elektronisk post til produksjonsrutiner. I tillegg, er det en rekke annonsører som figurerer på produkter som ingen ser. Og når man setter disse to momentene sammen, snakker man om rent økonomisk tap.

- Kritikken er berettiget og høyst reell. Jeg synes situasjonen er vond, ikke bare for kundene, men også personlig og på vegne av alle de ansatte her. Vi er like frustrerte som kundene, sier Jan Moberg, ansvarlig for Telenor Onlines produkt på Internett, Scandinavia Online.

De tekniske detaljene rundt hva problemet egentlig er, er han ikke i stand til å svare på, ettersom hans ansvarsområde går på det forretningsmessige. Men grunnen til at problemene har oppstått, er han selvfølgelig klar over:

- Vi har hatt en mye større vekst enn forutsett, og det er dårlig planlegging fra vår side, sier han. Og det er ikke tvil om at det nå jobbes hektisk for å rette på problemene. Men mye tyder på at problemene vil vare en tid framover. Utstyrsleverandørene klarer rett og slett ikke å levere varene Telenor Online har bestilt i tide.

Og da er spørsmålet: hvor lenge vil Telenor Onlines kunder akseptere at de betaler for et produkt som ikke fungerer, og som attpåtil medfører rent tap?

Til toppen