Christin Breivik tror de store konsulenthusene også vil klare seg, men kunder vil presse pris og se seg om etter rimeligere alternativer.

- Kunder skifter til mindre leverandører

Instant Office-sjef Christian Breivik tror på gode tider for seg selv og andre små IT-selskaper.

Mens det ryktes om masseoppsigelser i de internasjonale IT-gigantene som Microsoft og IBM, vokser flere av de små IT-selskapene.

digi.no har over flere artikler omtalt små IT-bedrifter med selvstendige konsulenter som har hoppet av de store konsulenthusene. Flere av de små IT-bedriftene med 10 til 40 ansatte har vært på Dagens Næringslivs liste over Gaselle-bedrifter.

Det gjelder også for Instant Office som ble etablert i 2003 og består av 11 erfarne systemkonsulenter.

- Ja vi har definitivt hatt vind i seilene de siste årene. I fjor ble vi kåret til Gaselle-bedrift og i fire år på rad har vi nær tredoblet omsetningen, forteller daglig leder Christian Breivik til digi.no.

Selskapet omsatte i fjor for 8,2 millioner kroner og med et resutat på 1,4 millioner før skatt. Egenkapitalandelen er på 56 prosent og selskapet er 100 prosent eid av konsulentene.

I likhet med mange andre små IT-selskaper, erfarer også Instant Office at kunden etterspør nærhet til bedriften med personlige relasjoner. Breivik tror at spesielt prisen vil motivere kunder til å velge de små framover.

Rett før jul overtok Instant Office 100 prosent av aksjene i Omegadata og vokste fra ni til 11 personer.

- Vi har sammenfallende forretningsmodell med serverdrift, overvåking av nettverk og servere, support og salg av maskinvare og programvare, forteller Breivik.

Oppdragsmengden er likevel nå så stor at videre oppkjøp vil være et aktuelt tema også i 2009.

- Jeg tror de store konsulenthusene også vil klare seg, men kunder vil presse pris og se seg om etter rimeligere alternativ. Vi ser en klar tendens til at kunder nå skifter til mindre leverandører, sier Breivik.

Selskapet sammenligner seg med Intility og ser for seg en ekspansiv vekst framover.

- Vi skal bygge sten på sten og får stadig flere kunder. Derfor trenger vi flere ambassadører, forteller han.

Til toppen