Kunnskapsforlaget gjør kuvending

- Det er foreløpig ikke aktuelt å tilby Store Norske Leksikon som en abonnementstjeneste på Internett, sa administrerende direktør Harald Strømme i Kunnskapsforlaget i forrige uke. Nå gjør han fullstendig kuvending, og sier opp halve staben for å satse tungt på nett.

Administrerende direktør i Kunnskapsforlaget, Harald Strømme, sa forrige onsdag til digi.no at det norske markedet er for lite til at norske gratis-leksikon på nett skal kunne reklamefinansieres.

- Det er ikke aktuelt å gjøre om på vår strategi, slo han fast. - Etter nyttår skal alle de 16 bindene av Store Norske Leksikons tredje utgave legges ut, men dette blir kun tilgjengelig for dem som har kjøpt selve oppslagsverket i butikken. Det er foreløpig ikke aktuelt å tilby oppslagsverket som en betal-tjeneste, sa Strømme.

Du kan lese hele saken her:


Norske forlag skeptiske til leksikon på nett

I dag skriver han i en e-post til digi.no at "det er nå engang slik at en strategi ligger fast, helt til det eksisterer en ny." Han legger til at det verken var eller er Kunnskapsforlagets strategi å reklamefinansiere norske leksikon som legges gratis på nettet.

Papiravisen Dagens Næringsliv skriver i dag at Kunnskapsforlaget sier opp nesten halvparten av staben på 200 og satser tungt på elektronisk publisering.

Hovedproduktet, Store Norske Leksikon, blir fra februar tilgjengelig for alle på Internett til en månedlig abonnementspris på rundt 50 kroner, skriver avisen.

Alle forlagets 80 bokselgere sies opp fra 1. november, og den øvrige staben skal slankes med 15 til 20 årsverk. Samtidig med disse oppsigelsene utvider Kunnskapsforlaget satsingen på elektronisk publisering.

Strategiendringen kommer som følge av økende negative resultater i leksikonforlaget.

- Vi tror tiden er moden for at også de tunge innholdsleverandørene satser på nettet, sier i dag Strømme til Dagens Næringsliv.

Til toppen