Kunnskapstørst skal lokke besøkende til Software 2000

Utdanning er hovedfokus på årets Software-messe, der det faglige alibiet veier tyngre enn noen gang tidligere.

I dag åpnet Software 2000-messen på Sjølystsenteret i Oslo. Det er Den Norske Dataforeningen (DND) som arrangerer messen som skal gå fram til fredag 11. februar.

Utstillerarealet er redusert betraktelig fra fjorårets messe, og det satses på flere konferanser og kurs enn tidligere. Mens trendene i utlandet er gigantiske messe-områder, virker det som om norske selskaper ønsker mer nærkontakt med potensielle kunder. Messen er da også spesielt tilpasset de som deltar på konferansene.

- Mange av våre utstillere ønsket ikke å delta på en messe lik den vi har hatt tidligere år, sier lederen for Software 2000, Bjørn Borg Kjølseth.

- Etter at det nye konseptet ble lansert, har vi imidlertid hatt stor pågang om å få delta, fortsetter han. Grunnen til dette tror han kommer av at bedriftene ikke ønsker å bruke en masse penger på å bygge opp store stands.

- Ved å knytte messen så tett oppunder konferansene vil utstillerne få kontakt med et mer interessant publikum, mener Kjølseth.

Messen har i år 72 utstillingsplasser. Noen selskaper har valgt å delta kun enkelte dager, mens andre har fast plass. Ved å tematisere dagene, kan utstillerne selv velge når og hvordan de vil profilere seg, ifølge Kjølseth.

Det er rundt 1220 påmeldte deltakere fordelt på de 33 konferansene som skal avholdes under messen.

- Det er varierende hvor mange påmeldte vi har på de forskjellige konferansene. Noen av de mer smale temaene har vi forholdsvis få deltakere på, forteller messegeneral Kjølseth. Det var i utgangspunktet planlagt 40 konferanser, men på grunn av laber oppslutning ble antallet redusert til 33.

Årets største satsningsområde ligger innen utdanningssektoren, og i dag åpnet statsråd Jon Lilletun det første av i alt fire konferanser på dette området.

Til toppen