Kunsten å leve er vanskelig på nett

Artaround.com, som en stund hadde svenske Ola Ahlvarsson inne på eiersiden, klarte ikke å selge kunst over Internett. Nå er det slutt for den norske-initierte kunstportalen, opplyser grunnlegger Per S. Flydal.

Onsdag kveld kom meldingen som kunstinteresserte på nettet lenge hadde fryktet: de nordiske portalene i kretsen rundt Artaround må legge ned driften etter å ha drevet mest på idealistisk basis den siste tiden.

Artaround.com har satset på å skape et samlingssted for kunstinteresserte hvor man skulle diskutere temaer som priser, kunstverk, få informasjon om verkene, kunstnerne og galleriene og få informasjon om utstillinger verden over.

Portalen har spesielt satset på samtidskunst og hadde håpet i et lengre perspektiv å kunne selge mye kunst via Internett.

- Vi skulle opprinnelig leve av formidling av kunst online, men det måtte vi slå fra oss allerede i fjor sommer. Vi hadde en ubetydelig online-omsetning av kunst, sier gründer Per S. Flydal til digi.no.

Ambisjonen for hva dotcom-satsingen på kunst skulle bli, var ikke snau: en visjon om en ekspansjon til en verdi til mellom 70 og 80 millioner kroner døde med dotcom-saneringen i fjor. Boxman-gründeren Ola Ahlvarsson hadde store vyer som eier og ville ekspandere til 11 land i Europa.

Portalen stanset på fire nordiske land og etter hvert måtte staben kuttes fra 13 til fire ansatte per i dag (i tillegg til frilansskribenter). Blant annet ble Sverige-avdelingen droppet ved årsskiftet. Ifølge Flydal er det konsulentvirksomhet i forhold til næringslivet, spesielt i Danmark og Finland, pluss salg av egenutviklede transaksjonssystemer som de har måttet overleve på.

Siden starten av internettvirksomheten i fjor vår, klarte portalen kun å omsette for i underkant av 300.000 kroner i år 2000 og fikk et underskudd på tre millioner kroner. Da var Result Venture inne på eiersiden. Første halvår av 2001 har Artaround vært eid av to privatpersoner, men de er nå ute av virksomheten de også.

Dermed er det kroken på døra for alle de fire nordiske portalene, som blant annet har hatt SOL som fast partner.

Flydal håper at selskapet, som ble stiftet allerede i mars 1999, klarer å unngå konkurs.

- Det koster penger å drive portalene, og det blir muligens en konkurs ut av det. Jeg har imidlertid fått bra respons på meldingen jeg sendte ut i går som oppfordret interesserte til å kontakt., sier han og mener at kostnadsnivået er såpass lavt at det burde være mulig å drive dette i pluss.

Flyberg sendte ut en e-post til abonnenter sent onsdag kveld hvor han informerte om den vanskelige situasjonen og nedleggelsen.

- Jeg synes det er veldig trist at dette skjer, men vi har nok holdt på lenger enn det vi burde økonomisk. Alle som jobber med Artaround er veldig idealistiske, og vi har fått stor repsons blant kunsterne og galleriene. Jeg er fortsatt overbevist om at det blir stort i fremtiden, sier han og innrømmer at det ble litt for høy sigarføring i begynnelsen:

- Introduksjonen var mer kostbar enn den burde ha vært. Med de midlene vi har hatt, burde vi ha klart å komme på det nivået vi trengte for å drive videre. Jeg føler imidlertid at det var riktig å drive slik på den tiden da Boxman og Ola Ahlvarsson var inne i bildet. Vi har imidlertid etter hvert ikke hatt den ryggdekningen vi burde hatt, sier han.

Til toppen