Kunstig norsk intelligens kjøper trådløs indo-amerikaner

Norske CAMO kombinerer CRM med kunstig intelligens, mens indo-ameerikanske BIT har egen trådløs spissteknologi. Hensikten med kjøpet er å slå teknologiene sammen.

CAMO har sitt utspring i miljøet rundt SINTEF i Trondheim. Det ble stiftet i 1984 for å levere verktøy for multivariat analyse til industrien. Siden en omorganisering i 1997 har man satset på å anvende teknologien til å lage kundeanalyseverktøy, eller CRM ("customer relationship management"). Selskapet etablerte et hovedkvarter i Corvallis i den amerikanske delstaten Oregon i fjor.

CAMO markedsfører sin teknologi under produktbetegnelsen KPU, eller "knowledge processing unit". Det gir kundene tilgang til avanserte analyser over en Internett-forbindelse.

BIT Technology ble etablert i 1997 av Ashwani Jasti, og har vokst kraftig gjennom å tilby kompetanse og ta på seg utviklingsoppdrag på det amerikanske markedet. BIT har to utviklingssentre i India.


Oppkjøpet satser på at kombinasjonen av avansert CRM og trådløs kommunikasjon svarer til framtidens krav fra verdens største bedrifter.

Oppkjøpet organiseres slik Jasti og dagens CAMO-eiere, med toppsjef Bjørn Skare i spissen, hver får en 50 prosent andel i CAMO Inc. Denne får to BIT-selskaper som heleide døtre - et i USA og et i India - samt CAMO Europe som vesentlig består av kontorer i Oslo og England. Hovedkvarteret flyttes til BITs lokaler på østkysten, mens teknologiutviklingen skal ledes fra Oregon. En vesentlig del av teknologiutviklingen skal fortsatt foregå i Pune og Bangalore i India.

Det samlede konsernet vil ha 200 ansatte og tar sikte på en omsetning i år på 20 millioner dollar.

Kundegrunnlaget teller samtlige av Norges største bedrifter, og en solid andel av verdens ledende telekom-selskaper. I tillegg kommer blant andre Chase Manhattan Bank, Dupont, Shell Oil, Dow Chemical, 3M og så videre.

Til toppen