Kunstig tale tar seg av ringerunden

Skriv det du vil si i et skjema. NST VoiceMessenger ringer straks til opptil tusen mottakere samtidig, og leser opp beskjeden med tilnærmet naturlig røst.

NST VoiceMessenger er en ny Internett-basert tjeneste fra Nordisk Språkteknologi. Tjenesten er tilgjengelig på norsk og svensk.

Det virker slik: Du går inn på tjenestens nettsted og oppgir brukernavn og passord. Du taster inn en beskjed på opptil 800 tegn - det svarer til rundt halvannen minutter med tale - og merker av hvem som skal motta den. Gruppen kan ikke være større enn tusen personer. Når dette er gjort, gjøres teksten om til kunstig tale, med en stemme som NST sier har "tilnærmet menneskelige egenskaper". Tjenesten straks ringer opp alle mottakerne samtidig, og leser opp meldingen. Hvis en mottaker ikke svarer, prøver tjenesten seg én gang til. Du får etter kort tid tilbakemelding per e-post over hvilke mottakere som har fått beskjeden, hvem som ennå ikke har gjort det, og hvem som har fått beskjeden lagret på en telefonsvarer.

NST anfører flere fordeler framfor SMS-meldinger. Den viktigste er at man kan sende meldinger til både faste og mobiltelefoner, bare forutsatt at abonnentene er i Norge, Sverige eller Danmark. Den andre er at man kan formidle mer detaljerte beskjeder. Den tredje er at det er mindre heft for mottakerne. Dette er spesielt viktig når mottakerne skal gjøre andre ting mens de mottar beskjeden, for eksempel føre et kjøretøy. NST mener dessuten at å taste inn teksten i stedet for å tale den inn, er en stor fordel for den som skal gi beskjeden.

Hovedkundegruppen forventes å være firmaer og organisasjoner som ofte har behov for å sende likelydende meldinger til mange mottakere samtidig.

Det koster 15.000 kroner å opprette et abonnement på tjenesten. Videre koster det 2.500 kroner per måned, og tre kroner for hver melding som bekreftes mottatt. Det er halv pris for meldinger som bare når fram til en telefonsvarer, mens du slipper å betale for mislykkede oppringingsforsøk.

Til toppen