Kutter ut trykk og rendyrker merkevaren

Det amerikanske mediehuset Mecklermedia kutter ut to av tre merkevarer på magasinfronten og samler alt under navnet Internet World med ukentlige utgivelser. Medieaktøren er mest kjent som arrangør av de internasjonale Internet World-konferansene som også kommer til Norge i april.

Mecklermedia Corporation er et forlag som på originalt vis satser på kombinasjonen av Internett, trykte publikasjoner og global konferansevirksomhet. Mecklermedia skaffet seg det ettertraktede donemenenavnet internet.com i mai i fjor og reiser verden rundt med konferanser for å markedsføre navnet Internet World i næringslivssegmenter.

Og kombinasjonen gir avkastning. Mecklermedia rapporterte i november 1997 om gunstige tall for regnskapsåret som ble avsluttet 30. september i fjor.

Ifølge CNET News.com hadde omsetningen økt med 80 prosent til 55,2 millioner amerikanske dollar i 1996/1997 (rundt 481 millioner norske kroner etter dagens kurs). Netto overskudd for året var på 3,7 millioner amerikanske dollar (27,3 millioner kroner) mot et tap på 3,9 millioner dollar i tap for samme regnskapsperiode året før.

Rundt 20,1 av de 24, 6 millioner dollarene i økt omsetning er et resultat av de internasjonale konferansene som turnerer rundt i hele verden. Internet World Norway '98 kommer til Info-Rama senteret i Sandvika 1. april i år og er et av de mest kjente seminarene som eksklusivt fokuserer på Internett på diverse områder.

Mecklermedias webtjeneste under internet.com har også samlet honnør for journalistikken og nytteverdien av tjenesten. I januar i år kom fem subtjenester, inkludert BrowserWatch.com og SearchEngineWatch.com på "Best of the Web"-listen til HomePC magazine. Mecklermedia kjøper bevisst opp merkevarer på nettet og intergrerer dem under internet.com.

Det er i den trykte verden at forlaget sliter. For bare et halvt år siden hadde aktøren fire trykte publikasjoner som alle tok for seg ulike aspekter av Internett. Først forsvant Web Developer fra bladhyllene.

Nå i desember kom meldingen om at Internet World skal slutte å eksistere som månedsmagasin, tittelen Web Week skal bort, mens Internet Shopper kun vil fortsette som en daglig webtjeneste i samarbeid med søkeselskapet Lycos Inc.

Det eneste magasinet som vil fortsette å eksistere på trykk er Internet World, som erstatter Web Week. Det vil være tilgjengelig som gratisblad på ukentlig basis og fokusere på Internett-teknologi og elektronisk handel.

Ifølge styreformann og eier Alan M. Meckler er kuttene gjort av økonomiske årsaker.

- Disse endringene vil gi betydelige økonomiske fordeler fordi selskapet nå vil fokusere på en enkelt abonnementspublikasjon på papir, sier han i en pressemelding, og hevder at ytterligere besparelser vil bli gjort nå den trykte versjonen av Internet Shopper gir ut sin femte og siste utgave i januar.

Til toppen