Facebook håper justeringer i forretningsmodellen skal bidra til lysere tider. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg / Getty Images / All Over Press)

Kutter ut virtuell valuta

Facebook sier utviklere må erstatte «Credits» med ekte penger.

På sin utviklerblogg kunngjør Facebook to justeringer av forretningsmodellen de tilbyr utvikler og innholdsleverandører.

Den største endringen er at Facebook kutter ut sin virtuelle valuta «Credits», som ble innført i 2009, og som brukes særlig av spillutviklere.

Det innebærer at utviklere som hittil har benyttet seg av Facebooks betalingstjeneste nå må legge om til å ta seg betalt i ekte valuta, som dollar, yen, pund, kroner og euro.

Facebook oppgir to grunner til denne endringen.

Den ene er at de fleste spill som leveres gjennom Facebook nå har implementert sine egne virtuelle valutaer, slik at det ikke lenger er behov for en felles virtuell valuta.

Den andre grunnen er at Facebook ønsker å forbedre betalingstjenesten. De mener salg i ekte valuta vil forenkle kjøp, gi utviklere og innholdsleverandører større fleksibilitet, og gjøre det enklere å nå brukere over hele verden.

Lokal prising i ekte valuta vil også gjøre det mulig for utviklere og innholdsleverandører å justere prisnivået etter lokale forhold, heter det.

For brukerne vil overgangen være «sømløs». De som har «Credits» til overs vil få sitt tilgodehavende konvertert til sin lokale valuta.

Fristen for å endre applikasjoner og spill slik at de ikke lenger tar seg betalt i «Credits» er satt til årsskiftet. Spill som bruker «Credits» til interne betalinger, må opprette sin egen virtuelle valuta. Overgangen starter i juli, og gjelder også for mobile enheter.

Utviklere og innholdsleverandører loves fortsatt 70 prosent av omsetningen som deres tjenester genererer. Resten tilfaller Facebook. I fjor utgjorde disse inntektene 15 prosent av Facebooks samlede omsetning.

Den andre justeringen i forretningsmodellen, er at innholdsleverandører heretter skal kunne levere på abonnementsbasis, i stedet for å ta seg betalt per stykk.

Det innebærer at Milyoni (uttales miljånai, med vekt på ai), et selskap som «hjelper underholdningsbedrifter konvertere Facebook-venner til [betalende] kunder», så vil kunne overføre konserter, idrettsarrangementer og filmer til abonnenter i stedet for å måtte ta seg betalt for hver overføring. Det kan også gjøre Facebook til arena for Spotify og tilsvarende tjenester.

Begge justeringer tolkes som et forsøk fra Facebooks side på å legge til rette for større omsetning gjennom innhold og tjenester, slik at avhengigheten av annonseinntekter reduseres.

Til toppen