Kuvending i Akersgata - første tante inn i INMA

Terje Gaupseth og Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring, INMA, har endelig fått sitt gjennombrudd hos de store papiravisene.

Det er "tanta i Akersgata", Aftenposten, representert ved datterselskapet Aftenposten Multimedia, som har bestemt seg for å melde seg inn i organisasjonen.

Alle de tre store Akersgata-avisene, VG, Dagbladet og Aftemposten, har tidligere gitt uttrykk for at de er fornøyd med kun å være medlem av Nettforum, organisasjonen til Mediebyråenes Landsforening (MBL). Flere av avisene uttalte da at de ikke så at de kunne stå helt og fullt bak det INMA representerte, blant annet ved at det var en kommersiell og ikke redaksjonell organisasjon.

- Verken Aftenposten eller FINN eller Prime.time er medlem av INMA, Vi mener at Nettforum ivaretar de oppgavene vi mener er viktige på Internett, sa utviklingsdirektør i Aftenposten Multimedia til digi.no i juni i fjor.

Snart ett år etter har Aftenposten skiftet mening.

- Vi ser at INMA har gjort svært mye bra for å fremme Interaktiv Markedsføring i Norge sier nå salgsdirektør i Aftenposten Multimedia, Gunnar Sellæg, i en pressemelding.

- Internett er den mediekanalen som vil vokse mest av alle i tiden fremover og da er det viktig å ha et sterkt bransjeforum som tar tak i utfordringene på tvers av aktørene, og jobber med viktige saker som for eksempel standardisering av annonseformater, kompetanseheving i bransjen, en felles omsetningsstatistikk, samt utvikling av analyse- verktøy som gjør at annonsøren blir tryggere på mediekjøpet. Vi vil nå være med å påvirke denne utviklingen gjennom et medlemskap, sier han.

- For oss er det svært gledelig at Aftenposten Multimedia nå har bestemt seg for å melde seg inn, sier daglig leder i INMA, Terje Gaupseth.

- Å få med et av landets største mediehus er et velkomment tilskudd til den eksisterende kompetansen i organisasjonen, og er en bekreftelse på at interaktiv kanaler i stadig større grad får den oppmerksomheten de fortjener.

Til toppen