Kvalt av treg digitalisering

Digitaliseringen i USA gikk tregt. De store kabel-TV selskapene slapp de ikke til. Dette er hovedforklaringen på at Scandinavian Channel denne uken la inn årene, etter i to år å ha forsøkt å etablere seg i USA. Men alt håp er ikke helt ute.

Siste sending ble avsluttet 1. mai 12:00, og deretter har meldingen til seerne vært klar. Kanalen har ikke penger til å sende mer. Nye investorer har heller ikke vært villig til å spytte i mer penger, det vil i hovedsak si Telenor og Meridian.

I mai 1999 ble planen for Scandinavian Channel presentert, med utgangspunkt i TV-programmer fra de nordiske almenkringkasterne. Kringkasterne bidro med billige programmer, mens Nordisk råd og investorer bidro med penger.

Målgruppen var de 16 millionene i USA som anser seg for å ha avstamming fra de nordiske landene.

Markedskonsulent for betal-TV i Norsk Rikskringkasting, Sophia Fergus, sier til digitoday.no at nedleggingen var en konsekvens av flere årsaker:

- Digitaliseringen i USA har tatt lengre tid enn planlagt, og en har heller ikke fått distribuert kanalen slik en hadde håpet på. Det var vanskelig å få innpass i flere av de store kabel-TV-selskapene. I flere av kabelselskapene var det fullt og en ny kanal ville fortrenge en eksisterende. Det er ikke alltid like populært. Den eneste minoritetskanalen jeg vet har klart seg er en asiatisk kanal, sier hun.

NRKs engasjement i kanalen var ikke økonomisk. Fergus sier at NRK bidro med et visst antall TV-timer til en ganske lav pris.

For dette fikk selskapet sammen med de andre almennkringkasterne en aksjepost i selskapet, men etter flere emisjoner endte den ifølge Fergus på vel 1,7 prosent.

Administrerende direktør i Scandinavian Channel, Dean Ericson, skriver i selskapets siste pressemelding at det er den trege utrullingen av digital-TV som er hovedårsaken til at kanalen nå legges ned.

- I dagens finansielle klima er det liten toleranse for virksomhet som ikke gir overskudd på kort sikt, uansett hvor lovende idéene og mulighetene er.

Telenor var hovedaksjonær i selskapet med en eierandel på 47,8 prosent.

Informasjonssjef i Telenor Bredbåndstjenester, Hege Finberg Selvig, sier til digitoday.no at det fortsatt ikke er tatt noen beslutning om hva som skal skje med kanalen. Nøyaktig hva Telenor har tapt på prosjektet er ennå ikke klart, men Finberg Selvig sier det dreier seg om millionbeløp.

Til toppen