Kvart million Netcom-kunder møter krav

Netcom må registrere hele 250.000 kunder og vurderer flere løsninger.

For å bremse anonym mobbing og kriminelle, har Post- og teletilsynet nå satt en frist for utfasing av anonyme konktantkort. Fra og med 1. februar må alle nye kontantkortkunder og alle som skal fylle på sine kort registere seg, har tilsynet bestemt.

Dette er primært en utfordring for Netcom, for Telenor begynte med registering for lenge siden, mens Netcom har hele 250.000 anonyme kontantkortkunder.

- Vi står overfor noen utfordringer både tidsmessig, logistikkmessig og økonomisk, medgir Randi Punsvik overfor digi.no.

Hun påpeker at et bedre kunderegister vil være verdifullt for Netcom, men medgir at selskapet står overfor en stor jobb som skal gjennomføres på kort tid.

- Vi kan ikke be Rimi og andre steder som selger påfylling av kontaktkort registere våre kunder. Vi ser på forskjellige løsninger, blant annet et system som gjør at du blir oppringt av vårt kundesenter når du tar i bruk ditt uregistert kontaktkort, men så må trolig en person, ikke et automatisk system, hjelpe kunden med registering, forteller hun til digi.no.

Netcom vil be om navn, adress og fødselsdato, men ikke hele personnummeret. Kravet om fødselsdato vil luke ut de fleste juksere som forsøker seg med vanlige navn som Per Olsen.

- Systemet må være enkelt for kunden og vi må få stoppet forsøk på at man registerer telefonen i andres navn.

Alle overganger og nye krav til eksisterende kunder medfører en fare for tap av kunder, påpeker digi.no overfor Netcom. Vil ikke kravet om registering føre til at en del kunder velger å benytte anledningen til å bytte mobilselskap, for eksempel noen av de Internett-baserte mobilselskapene?

- Dette er en fare, medgir Punsvik. Vi må passe på at dette blir enkelt for kundene.

Til toppen