Kvasir får ny, sterk konkurrent

I slutten av mai får du et alternativ til Kvasir, som så langt har fått være den eneste rene norske søkemotoren. Da åpner Lycos.no, eid av den mektige alliansen mellom amerikanske Lycos og det tyske mediakonsernet Bertelsmann.

Snart vil norske brukere kunne velge mellom flere alternativer når de skal søke etter norske dokumenter. Hittil har Scandinavia Online (SOL) fått lov til å dominere ganske alene med sitt Kvasir. Søkemotoren er av de mest brukte Internett-stedene og gir store muligheter til å selge reklame, varer og andre tjenester.

- Vi starter opp den norske versjonen av Lycos om seks uker, forteller Richard Spinks, europeisk utviklingssjef hos Lycos-Bertelsmann, til digi.no. Meningen er å lansere en søketjeneste gir høyere kvalitet på treffene enn Kvasir, forteller han.

Spinks forteller digi.no at Lycos planlegger en bredt anlagt konkurrent til SOL med norske nyheter og både norske og internasjonale partnere for varehandel. Lycos-Bertelsmann er selskapet amerikanske Lycos og det tyske mediagiganten Bertelsmann har startet sammen i Europa.

Da digi.no ringte satt hele ledergruppen i SOL i møte og var ikke tilgjengelig for kommentar.

- Lycos er verdens nest-mest besøkte internettsted og uavhengig statistikk viser at vi tjente mer på Internett i Europa i fjor enn hva de ti neste konkurrentene våre gjorde til sammen, sier Spinks til digi.no, for å understreke tyngden i satsingen.

Spinks innrømmer at AltaVista også gir en mulighet for å søke på norske internettsider, men påpeker at dette er en ren søketjeneste som ikke markedsføres så tungt. AltaVista er SOLs partner på internasjonale søk.

I tillegg til en søkemotor, skal Lycos også starte en norsk versjon av sitt Tripod, en tjeneste som lar brukere opprette gratis hjemmesider. I Sverige er søkemotoren allerede operativ, men bærer preg av å ikke være ferdig. I tillegg til de nordiske landene, er Lycos i ferd med å opprette lokale søkemotorer i alle de vesteuropeiske landene unntatt Hellas og Portugal. Dette kan Lycos gjør ganske enkelt fordi de ikke opprette lokale servere, men bruker en stor datasentral i Tyskland.

Lycos-Bertelsmann oppretter ikke et kontor i Norge, men skal styre virksomheten fra Sverige i samarbeid med det svenske teleselskapet Tele2. Den norske tjenesten vil blant annet bli oppstartsside for Tele2s over 65.000 norske kunder. Tele2 skal også hjelpe Lycos med å skaffe partnere her i Norge.

- Vi skal lete etter partnere som både kan supplere norsk innhold og som vil selge produkter og andre tjenester sammen med oss, forteller Ulf Johanson, sjef for produktutvikling i Tele2, som åpenbart er overrasket da digi.no ringer. Om denne jakten er satt i gang vil han ikke kommentere.

På spørsmål om det finnes så mange norske Internett-selskaper som ikke er bundet opp i allianser med andre aktører, forteller Johanson at han ikke anser dette som noe problem.

- Vi har en god del muligheter, mange innholdsleverandører og andre nettsteder har ikke inngått eksklusive avtaler med sine nåværende partnere.

Men Spinks er litt mer åpen.

- Jeg får høre at vi har mottatt henvendelser fra en rekke norske og svenske partnere. Fordi Norden er så langt fremme på Internett, har vi høye forhåpninger til hvordan dette skal utvikle seg, sier han til digi.no.

Spinks forteller at Lycos-Bertelsmann ikke har noen avtale med det norske teknologiselskapet Fast. Dermed vil Lycos-Bertelsmann og Fast konkurrere dersom Fast gjør alvor av sine planer om en nordisk søkemotor.

Til toppen