Slik fremstår nye Kvasir i testversjon. Løsningen lanseres offisielt tirsdag denne uken.

Kvasir innfører «søk 3.0»

Gir gass i kjølvannet av Sesams nedleggelse.

Eniro avduker i morgen formiddag en helt ny utgave av Kvasir, den norske søkemotoren.

- Vi har brukt en god del tid på å gjøre Kvasir til en veldig mye bedre tjeneste, sier kommunikasjonssjef Bård Hammervold i Eniro Norge til digi.no.

Søkemotoren får ny logo, nytt design og helt nye funksjoner. Tjenesten hevder de nå innfører «søk 3.0».

- Er det bare en floskel, eller hva ligger egentlig bak dette uttrykket?

- Søkebransjen har utviklet seg en del de siste 15 årene. Kvasir var en av de første i søkebransjen, også internasjonalt da vi startet opp i 1995. Første versjon bestod av lister som manuelt ble lagt inn i en database. Senere fikk vi løsninger der listene ble generert automatisk i det vi kaller andre versjon. Det var «2.0», der ikke minst Google har perfeksjonert søkealgoritmen sin.

- Brukerne våre krever noe mer. Derfor har vi utviklet nye Kvasir til en tjeneste som er litt rikere. Vi kaller det en smartere måte å søke på, forteller Hammervold.

Som tidligere vil Google levere søkealgoritmen den norske søkemotoren baserer resultatene sine på. Forskjellen blir altså, som nå, en annen presentasjon av datagrunnlaget. En annen innpakning av det samme innholdet.

Eniro er naturlig nok tilbakeholdne med å avsløre detaljer før morgendagens lansering, som ifølge presseinvitasjonen vil skje mellom klokken 10 og 11.

Hammervold forteller at endringene er basert på undersøkelser der både eksperter og bloggere har bidratt med kvalifisert synsing.

- Vi kaller det en smartere måte å søke på, sier Bård Hammervold om nye Kvasir 3.0.
- Vi kaller det en smartere måte å søke på, sier Bård Hammervold om nye Kvasir 3.0.

- Vi har brukertestet løsningen både ordinært ved hjelp av eyetracker og fått tilbakemelding fra eksperter og rundt 35-40 bloggere.

Rapporten fra denne undersøkelsen skal også legges frem i morgen.

En konkurrent mindre

For vel en måned siden fortalte Schibsted at søkesatsingen Sesam skal legges ned etter å ha brent av en halv milliard kroner. Dermed blir det norske søkemarkedet en konkurrent fattigere. På topp troner søkegiganten Google, som ingen er i nærheten av å utfordre.

Kvasir forhåndsvarsler at den nye satsingen «fra lille Norge skal konkurrere med de store internasjonale aktørene på morgendagens søk». Les: Google.

- Betyr det at dere har internasjonale ambisjoner?

«God nummer to»

- Vi kommer til å ha primærfokus på Norge. Her er vi en av virkelig få som utfordrer de store, så får du vurdere hvem det er. Det som er spesielt i det norske søkemarkedet er at du har en god nummer to, sier kommunikasjonssjefen.

Kvasir har i dag rundt 830.000 unike brukere i uken ifølge de siste tallene fra TNS Gallup. Det er på stedet hvil sammenlignet med de siste årene. Eniro forteller at de har ambisjoner om å nå ut til flere brukere i den nye versjonen.

- Vi har en ganske stabil plass på topp ti i Norge, med mellom 800 og 900 tusen brukere i uka. Målsetningen nå er å øke dette litt, sier Hammervold.

Kvasir har også benyttet seg av Twitter for å samle tilbakemeldinger om oppgraderingen. Her avsløres det blant annet at søketjenesten får en personlig tilpasningsmulighet kalt «tilpass Kvasir».

    Les også:

Til toppen