Kvasir-klager ble truet med utkastelse

Selskapet Foto-Phono mener at firkantede regler hos SOL-søketjenesten Kvasir er markedsfiendtlig og velger derfor konkurrenten Yahoo! Norge i stedet. Manglende retningslinjer, dårlig skjønnsvurderinger, villedende informasjon og trusler om utkastelse er noen av elementene i disputten.

Foto-Phono AS føler seg ekskludert og dårlig behandlet av Scandinavia Onlines søkemotor Kvasir. Etter lang tids krangel med Kvasir om hvorvidt bedrifter kan ha flere oppføringer, gir IT-ansvarlig i Foto-Phono AS, Irena Skiba Bieler, opp.

Underveis har Kvasir påstått at de har regler som sier at bedrifter kun kan ha en oppføring i basen og truet bedriften med utestengelse fra Kvasir på grunn av "generering av uforholdsmessig mye støy i Kvasir".

- Jeg ønsket å registrere hovedsiden til firmaet og 10 tilleggsoppføringer som ikke er underforsider. De har samme rammedesign, men der slutter også likheten. De har egne produktområder og egne salgsapparat. Fotophono AS er en paraplyorganisasjon for flere produktgrupper. Gitarer eller AV-utstyr har ikke noe felles med fotoartikler eller lydstudio bortsett fra felles eier og beliggenhet. Kvasir's regler favoriserer firmaer med kun én produkttype. Jeg har bedt om å tilsendt reglene, men har ikke mottatt noe. Kvasir sensurerer seg bort fra markedet og vil til slutt kun ha hobbysider, hevder Skiba Bieler.

Hun ville gjerne ha oppført URLer som www.fotophono.no/foto/, www.fotophono.no/engros/, www.fotophono.no/studio/ o.l. i Kvasir-basen.

- Firmaer får velge én kategori, noe som er umulig når man har et bredt produktspekter. I tillegg har Kvasir begrensninger på antall bokstaver i et søkeord. For oss blir det også umulig å beskrive alle områder med 150 tegn. De tillater en hovedoppføring, og det virker temmelig tilfeldig hvem som får ha flere. For eksempel er digi.no ført opp på flere kategorier, sier Skiba Bieler.

- Nå har vi bedt om at vår hovedside fjernes fra Kvasir fordi det virker meningsløst. Vi har fått alle de oppføringer vi har bedt om i Yahoo!. Den eneste begrensning de har, er at pekere er korrekte og ikke i strid med loven, sier hun.

I en e-post fra vaktsjef Morten Nilsen i Kvasir til Skiba Bieler blir det påstått at det er regler som styrer hvor mange oppføringer firmaer kan ha.

"Som sagt må vi ha like regler for alle," heter det i e-posten.

Når digi.no snakker med Nilsen, innrømmer han at det ikke finnes noen regler eller retningslinjer for dette. På Kvasir står det at "Kvasir forbeholder seg retten til å utelate ting av åpenbart usømmelig natur og ting som kan medføre strafferettslig ansvar". Bedrifter blir også anbefalt å samle sine resursser tematisk og registrere hver slik "samling".

- Alle oppføringer blir redaksjonelt behandlet, mens underforsidene blir robotindekserte. Poenget må være at brukeren finner informasjonen enkelt og greit. Vi har ingen skrevne regler på sånt. Enkelte firma ligger inne med flere oppføringer, men for eksempel Bilguiden kan ikke legge ut oppføringer på alle 800 bilforhandlere. I enhver redaksjon vil det være redaksjonelle vurderinger. I noen saker har vi snudd, i andre ikke, sier Nilsen til digi.no.

Elementer Kvasir vurderer er hvem som lager sidene og hvilket produkt det reklameres for.

- Dette er et markedsføringsfirma som gjør en jobb. Vi må ha like regler for alle sånne firmaer, sier Nilsen.

- Har dere lov til å utestenge noen fra Kvasir, slik dere truet med?

- Ja, det har vi lov til. Vi sensurerer ikke, vi redigerer. For eksempel redigerer vi bort porno. Prøver de å legge seg inn igjen og igjen, blir de utestengt. Men vi har ikke utestengt noen bedrifter. Vi har kvalitetskrav for å bli oppført i Kvasir, det skal ikke være rene reklameplasser. For å få en egen oppføring må det være definert som en egen satsing som står på egne ben. Det bør ha egen design, egne tema og det må være noe eget ved det. Det kan for eksempel ikke være Escorten oppført under Ford, sier Nilsen.

I konkurrenten Yahoo! Scandinavia, som altså har dratt nytte av konflikten, opererer man heller ikke med regler for hvor mange oppføringer bedrifter har.

- Det er ingen begrensninger i hvor mange kategorier selskaper blir plassert i. For eksempel er selskap som ABB sikkert oppført minst 15 ulike steder i databasen. For å få egne oppføringer på underforsider, må det være en forskjell mellom denne og hovedsiden. Vi sjekker alle sider nøye og sørger for at den plasseres i den rette kategorien, sier skandinavia-ansvarlig Jeffrey Westman til digi.no.

Til toppen