Kveldsåpent bibliotek med SMS

Nå kan man sende kodeord «Svar» til 1980 og deretter få hjelp fra biblioteker spredd over hele Norge.

En ny, utvidet digital tjeneste gjør oss ikke lenger avhengig av det lokale bibliotekets åpningstider.

Biblioteksvar er en digital svartjeneste der brukeren kan gå i direkte kommunikasjon med en bibliotekar gjennom chat, SMS eller e-post/vevskjema.

Fra 1. mars gjelder en ny SMS-tjeneste, forteller prosjektleder Siri Tidemann-Andersen til digi.no.

Nå er man ikke lenger avhengig av det lokale bibliotekets åpningstider for å få hjelp og veiledning. SMS-tjenesten vil være bemannet mellom klokken 09.00 og 19.00 mandag til fredag.

Spørsmål besvares med faktaopplysninger, lenketips eller informasjon om hvor man kan finne svar. Publikum vil få hjelp til selv å finne fram på Internett og få tak i litteratur og informasjon som man har behov for.

Det er ingen begrensninger når det gjelder emner og vanskelighetsgrad, forsikrer Tidemann-Andersen.

Publikum får svar på sine spørsmål senest i løpet av neste virkedag, mens chat-tjenesten gir svaret mens man venter.

For selv om vi har Google og Internett, vet vi ikke om vi kan stole på all informasjon derfra. Biblioteknettverket med sine utallige oppslagsverk og abonnementsbaser og bibliotekarene med spesialutdanning og erfaring i informasjonssøking, blir en god hjelp til publikum.

Med den utvidede SMS-tjenesten, kan publikum også spørre om severdigheter som skjer. For eksempel kan en melding lyde:

Er det noen morsomme konserter i Bergen 15. mars?

– Vi ønsker med denne tjenesten å vise utfordringene ved å lete etter «nåla i høystakken» på Internett, sier Tidemann-Andersen.

I dag deltar 109 bibliotekarer ved 24 bibliotek fordelt på alle landsdeler i denne dugnaden. Etter hvert som stadig flere bibliotek blir med, vil kapasiteten og åpningstidene på chat-tjenesten bli utvidet.

Til toppen