Kvinner inntar netthandelen

Kvinner er i ferd med å innta mennenes domene. Salg av kosmetikk og klær på internett vokser nå raskere enn dataprodukter.

Veksten i nettsalg av data- og elektronikkprodukter har sakket ned i tempo, mens salg av kosmetikk, klær og boligartikler stiger i rakettfart i nettbutikkene.

- Vi har nylig utført en undersøkelse som viser denne utviklingen. Internetthandelen av klær og kosmetikk tar av nå, sier Paal Fure, direktør for trendanalyse og framtidsstudier i Opinion, til Aftenposten.

Han vil ikke gå ut med konkrete tall på økningen i norske nettbutikker. Men ifølge en amerikansk undersøkelse utført av Forrester Research blant 150 nettbutikker, økte salget av kosmetikk og parfyme i fjor med 58 prosent, og salget av helse-, skjønnhets- og boligprodukter med 33 prosent.

Samtidig økte salget av PCer, inkludert maskinvare og programvare, med bare 13 prosent. Totalt var veksten i netthandelen i fjor på 24 prosent, ifølge New York Times.

Fure peker på at netthandelen innen klær og kosmetikk først begynner å øke nå fordi bredbånd ikke har vært tilgjengelig for folk flest før ganske nylig. Samtidig har ikke de store kjente klesbutikkene kommet på banen før nå. Nordmenn er opptatt av trygghet og å kunne kjøpe fra kjente produsenter, ifølge Fure.

Han tror smidige løsninger for handel på nettet vil være avgjørende for veksten og utviklingen i årene framover.

Til toppen