Kylling-stunt mest populært på web-TV2

Bård Tufte Johansen forstyrrer en direktesending, iført kyllingdrakt. Er det dette som skal til for å gjøre TV på Internett populært?

Bård Tufte Johansens kylling-stunt ble ikke vist på NRKs Åpen Post-sending, som planlagt. Men TV 2 har visst å benytte sine egne bilder i fullt monn, noe nettbrukerne har satt pris på.

Videosnutten er en av de mest nedlastede fra TV2s web-TV, noensinne.

Hittil har selve videoklippet der kyllingen bryter inn i direktesendingen fra TV 2s reporter utenfor Rikshospitalet i Oslo, blitt lastet ned 27.000 ganger. I tillegg har hele nyhetssendingen blitt lastet ned, slik at totalen er mellom 30.000 og 35.000 nedlastinger, opplyser TV 2 Interaktivs sjef Gunnar Stavrum.

- Det er et av de mest sette innslagene vi har hatt. Veksten på web-TV har vært i platåer - vi hadde et løft etter prinsebryllupet, så stabiliserer det seg igjen, så kommer det et nytt løft.

TV 2 Interaktiv har fra første stund bedt sine brukere om å registrere seg for å få tilgang på web-TV, noe Stavrum er godt fornøyd med.

- At vi skulle ha tvungen registrering, og det var ikke grenser for hvor dumt det var, ifølge mange i bransjen. Nå har vi 225.000 registrerte brukere, så det var vel ikke så dumt likevel, humrer Stavrum. Av disse er det rundt 100.000 som har vært inne mer enn 10 ganger, mens tjenesten har noe sånt som 10.000 ekstremt trofaste brukere - slike som har vært inne mer enn 100 ganger.

Komprimeringsteknologien begynner å bli så bra at det er vits i å se web-TV, i hvert fall om en er så heldig å ha for eksempel DSL-linje eller sitter på god linje på jobb. Inntil videre ligger flere av sendingene som inneholder klipp fra kylling-stuntet, åpent tilgjengelig på nettet. Bare gå inn på TV 2s nettsted, trykk på web-TV, og skriv inn søkeordet "kylling" i søkefeltet.

Til toppen