Salget av Microsoft Surface-brett har etter alt å blitt kraftig redusert i årets andre kvartal, til tross for lanseringen av Surface Pro i februar. Det viser de totale omsetningstallene for Surface som Microsoft nå har lagt fram. (Bilde: Jonathan Alcorn/Bloomberg/Getty Images/All Over Press)

La fram salgstall for Surface

Overraskende svakt.

Microsoft har i selskapet årlige Form 10-K-rapport til U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) oppgitt den totale omsetningen av selskapets Surface-produkter, fra lanseringen i oktober i fjor til utgangen av juni år. Den samlede omsetningen av både Surface RT og Surface Pro var på 853 millioner dollar.

Det er ikke oppgitt hvor mange enheter som har blitt solgt, men GeekWire, som er blant de første som denne uken har omtalt rapporten, har tatt utgangspris i den opprinnelige prisen til Surface RT – 499 dollar – og beregnet at det dermed ikke har blitt solgt mer enn 1,709 millioner Surface-brett totalt. Surface Pro er jo dyrere, noe som i praksis betyr at gjennomsnittsprisen på de solgte enhetene er høyere enn 500 dollar. Dermed er nok anslaget på drøyt 1,7 millioner enheter noe høyt, selv om Surface Pro først kom offisielt i salg i februar i år.

Forrige kvartal
I mars i år ble det anslått at Microsoft hadde solgt totalt 1,4 millioner Surface-brett, hvorav 400 000 var Surface Pro. De nye tallene antyder dermed at Microsoft har solgt omtrent 300 000 Surface-brett mellom midten av mars og utgangen av juni. Dermed er det ikke bare salget av Surface RT som har sviktet, men også salget av Surface Pro.

853 millioner dollar er mindre penger enn avskrivningen på 900 millioner dollar som Microsoft kunngjorde for et par uker siden. Denne avskrivningen reflekterer en rabatt på 150 dollar som Microsoft nå gir per Surface RT-enhet i et forsøk på å få solgt lagerbeholdningen.

I seksjonen for Windows Division i Form 10-K-rapporten opplyses det også at Microsoft i forrige regnskapsår brukte 898 millioner dollar mer på annonsering enn året før. Det meste av dette er brukt på markedsføring av Windows 8 og Surface, heter det i rapporten.

Surface-omsetningen utgjør uansett bare en liten del av den totale omsetningen til Microsofts Windows-divisjon, som i regnskapsåret 2013 var på 19,239 milliarder dollar. Men Surface-omsetningen utgjør mer enn hele omsetningsøkningen til divisjonen i fjor, som var på 839 millioner dollar.

I rapporten oppgir ikke Microsoft andre tall for Windows 8-salget enn tallet på 100 millioner solgt lisenser, som stammer fra mai i år.

    Les også:

Til toppen