Pivotal tilbyr en kommersiell utgave av den åpen kildekode-baserte nettskyplattformen Cloud Foundry. (Foto: PantherMedia/benis arapovic, montasje: digi.no)

– La utviklerne fokusere på kodingen

Pivotal lover smidigere utvikling og drift med applikasjonssentrisk nettskyløsning.

OSLO SENTRUM (digi.no): Fjord IT, det norske selskapet som satser på å bli et betydelig, europeisk nettsky-alternativ til de store, amerikanske aktørene, tilbyr blant annet en PaaS-løsning (Platform as as Service) basert på CF-plattformen til Pivotal, en kommersiell utgave av åpen kildekode-prosjektet Cloud Foundry.

I den forbindelse har digi.no møtt Dekel Tankel, global direktør for kundeforhold i Pivotals Cloud Foundry-gruppe. Pivotal ble etablert for halvannet år siden med VMware, EMC og General Electric på eiersiden. Selskapets ledes av tidligere VMware-sjef Paul Maritz og har omtrent 1900 ansatte.

– I dag er alle de store selskapene med i Cloud Foundry, sier Tankel. I alle fall selskaper som Accenture, Canonical, Cisco, Ebay x.commerce, HP, Huawei, IBM, Intel, Orange, Rackspace, Rakuten, SAP og Symantec, for å nevne noen. De som derimot ikke er med, er de store nettskyaktørene Amazon, Google og Microsoft.

Cloud Foundry handler om enterprise PaaS.

– Det er ikke en offentlig PaaS-plattform som låser deg til en gitt infrastruktur, sier Tankel.

I stedet kan Cloud Foundry kjøres på toppen av en mange ulike IaaS-løsninger, gjerne i bedriftens eget datasenter.

Dekel Tankel
Dekel Tankel Bilde: Harald Brombach

– Vi ser at økosystemet rundt Cloud Foundry er fantastisk, men bedriftskundene ønsker å kunne kjøpe alt på ett sted, med mulighet til å velge komponentene, forklarer Tankel om Pivotals rolle.

– Pivolat CF ble lansert i fjor, og selv om jeg i utgangspunktet er optimist, var jeg forbløffet over adopsjonen, forteller Tankel. Blant kundene finner man AT&T, Bank of America, Philips, Verizon, Toshiba, Audi og Lockheed Martin. Kinesiske Baidu bruker Cloud Foundry og leverer ifølge Tankel en milliard sidevisninger per dag.

Tankel sier at det var en strategisk beslutning for selskapet å benytte åpen kildekode.

– Det er den eneste måten å oppnå stor adopsjon på. Kundene velger oss fordi vi leverer en bedre løsning, ikke fordi vi låser dem inne, hevder Tankel.

Om PaaS forteller han at det handler om en grunnleggende endring i hvordan kundene kan levere applikasjoner, med økt smidighet både når det gjelder drift og utvikling.

– Alle forsøker å konkurrere i en verden mot de store, som Google og Amazon, som hele tiden ruller ut ny funksjonalitet. Vi skal hjelpe selskaper med å lage Google-lignende forretningsområder.

Ifølge Tankel mener man hos Pivotal at mye av årsaken til at de store aktørene greier å ha så høy oppetid, skyldes en betydelig grad av automatisering. Derfor har også Pivotal introdusert mye automatisering i CF, noe som skal gjøre det enklere å styre store serveranlegg. Blant annet tilbys det fire lag med funksjonalitet for høy tilgjengelighet, inkludert automatisk gjenoppstart av både virtuelle maskiner og applikasjoner.

Tankel viser til at Axel Springer, med flere hundre nettsteder, klarer dette med to driftspersoner om gangen. Samtidig loves det bedre oppetid og smidighet. Blant annet kan antallet instanser, som er basert konteinere, ikke VM-er, økes fra for eksempel 1 til 100 i løpet av noen sekunder.

– Appene er oppe og kjører hele tiden. Men trenger heller aldri å logge inn i VM-ene, noe som blant annet gjorde det raskt å oppdatere da Shellshock-sårbarheten ble kjent. Systemet tilbyr også automatisk lastbalansering, forteller Tankel.

Man kan også opprette ulike tilgjengelighetssoner, for eksempel på ulike rack, samt ulike nettverk. Administrasjonen av tjenestene som kjøres i Cloud Foundry, er uavhengig av nettsky-infrastrukturen de kjøres på. Meldingskø, søk og database er eksempler på tjenester som kan tilbys i PaaS-en. En oversikt over hva Pivotal tilbyr selv i selskapets hostede utgave av CF, finnes her.

Helge Gallefoss i Fjord IT skyter inn at det man ser i markedet, er at bedriftenes interne it-avdeling er så opptatt av driften at de ikke er i stand til å oppdatere seg innen teknologien.

– Det er alltid noen som klager til dem. Intern it har tradisjonelt vært et kostsenter med lite ressurser. De har operert som en akuttklinikk og måttet ta hånd om «de pasientene som til en hvert tid blør best». I en slik setting blir det vanskelig eller umulig å kjøre et stort endringsprosjekt på teknologi. Utfordringen har i hovedsak ligget hos eiere og ledelse som ikke har vært villige til å investere i nye bærekraftige løsninger i tide. Dette har ført til at svært mange nye tjenester ofte havner, uten ledelsens viten, i Amazon eller Microsoft Azure. Eller kanskje de vet det, men man har ikke i praksis gjort en strategisk analyse og et valg om hvorvidt dette er en god løsning eller ikke, sier Gallefoss som legger til at han mener at til slutt vil all den interne it-en vil flyttes til et nettskymiljø.

– Utviklere kan i CF rulle ut apps uten å tenke på den underliggende mellomvaren. De kan konsentrere seg om å skrive koden. Utviklere skal ikke trenge mer kunnskap om tjenestene i PaaS-en enn navnet på dem. Fokuser på appen. Se deretter på hva man trenger av plattformen under. Man kan velge en tjeneste, putte den i plattformen, og plattformen tar seg av konfigurasjonen, forklarer Tankel.

Smidige prosesser og «continous delivery» er konsepter som står sentralt hos Pivotal, både når det gjelder det selskapet taler varmt om for kundene, men også for selskapets egen utvikling av produkter.

– Vi driver med en ekstrem form for «eat your own dogfood» med levering av nye versjoner av CF hver sjette uke, forteller Tankel.

Gallefoss forteller til digi.no at flere løsninger ble vurdert, men at Pivotal CF var et veldig klart valg.

– Det var dette som var mest modent og best på support. Det er et stort behov for en enterprise PaaS-løsning med «continous delivery», det er ikke noe annet som gjelder. Og dette er måten å oppnå det på, sier Gallefoss om CF.

Til toppen